Värmdö behöver sitt Slussen

Den nya bussterminalen i Katarinaberget, Slussen (Bild: Stockholms stad)

Den nya bussterminalen i Katarinaberget, Slussen (Bild: Stockholms stad)

Igår var det SL-samråd med Värmdö kommun. Ett mycket effektivt möte där SL och Trafiknämnden fick många ”medskick” hem till Stockholm och Kungsholmen. SL-samråd sker med de kommuner som önskar, samt sektorsvis för dialog i trafikfrågor som är gemensamma för flera kommuner.

Värmdö har en speciell trafiksituation. Kommunen är utan spår, det är buss in till Slussen som gäller och då blir det många bussar. Turtätheten och sittplats till alla diskuterades flitigt. SL kunde informera om att antalet turer ökats sedan december, för att ingen ska behöva stå när bussarna framförs på motorvägen (”sitt i nitti”). Kommunen kunde dock vittna om att detta varit ett problem under hösten. Entreprenören Keolis har uppdraget att ordna kapaciteten. Kommunen och SL ska stämma av läget på nytt när den senaste statistiken kommit.

Till skillnad från många andra länskommuner är Värmdö helt beroende av en enda målpunkt i centrala Stockholm. Med bävan ser de därmed det stora ombyggnadsprojektet i Stockholms historiska centrum ta sin början. Därutöver ska Danviksbron repareras samt ”Danviks lösen” – anslutningen mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan och omdragning av Värmdövägen slutligen avgöras. År 2020 ska det nya Slussen invigas. Ett par år senare ska de nya husen vara klara. Stockholms stad har gjort en alldeles ypperlig film om Slussenprojektet som verkligen rekommenderas. Till Värmdöborna kunde vi nu i alla fall säga att planerna på en provisorisk amfibieterminal för bussarna i form av en pråm, har övergivits. Nu kommer nuvarande terminalen att vara kvar i skede 1, flyttas något ut på Stadsgården i skede 2 och sedan till slut härbärgeras i en splitter ny anläggning i Katarinaberget. Kollektivtrafiken från alla håll prioriteras i Slussenprojektet, biltrafiken minimeras. Stockholms Stad har tänkt igenom detta grundligt och sätter informationen högt på dagordningen.

Diskussionerna med Värmdö kommun avslutades med synpunkter på zonsystemet. I likhet med en del andra var man inte nöjd med att ligga längst ut i zonsystemet. Men någonstans måste zongränserna dras. Och enhetstaxa var man inte intresserad av, att resans längd har betydelse för biljettpriset var naturligt. Skärgårdskulturen är sund. Därmed avslutades en bra dag för kollektivtrafiken i 08-området.

Intressant?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: