Politik för landstinget

(Bild: sl.se)

(Bild: sl.se)

Förbättringar på Södertörn som jag jobbar för:

  • När Citytunneln öppnas 2017 fördubblas kapaciteten för pendeltåg genom Stockholms City. Nya stationer byggs under Centralen och vid Odenplan.
  • Ytterligare uppgång vid Tullinge station

  • Rösta för Förbifart Stockholm – om de rödgröna vinner riskeras Förbifarten

  • Södertörnsleden – ny genomfartsled från Haninge, genom Huddinge till E4/E20

  • Spårväg Syd – snabbspårväg från Flemingsberg till Skärholmen och Älvsjö, eventuell förlängning Pendeltågen, 10 minuterstrafik när Citybanan öppnar 2017

  • Vi har genomfört pendeltåg Tumba-Arlanda-Uppsala (“Nu kan du resa Tumba-Gran Canaria med bara ett byte.”)

  • Södertälje har fått nytt dubbelspår från centrum – ökar flödet i hela pendeltågssystemet

  • Ny pendeltågsstation när Vegastaden byggs i Haninge.
  • Röda Linjen från Norsborg rustas upp, ger 30% ökad kapacitet.

  • På längre sikt kan Spårväg Syd förlängas till Riksten, Haninge och Tyresö.

  • Fler infartsparkeringar

  • Bättre tågförbindelser i Mälardalen ger enklare resande till Strängnäs, Eskilstuna, Örebro, och Västerås

    Jag har suttit i landstingfullmäktige sedan 2003. SL-styrelsen/Trafiknämnden samt regional utveckling har blivit mitt kall. De senaste åren även Landstingsstyrelsen och dess TRU-utskott (tillväxt och regional utveckling). Nästa mandatperiod vill jag jobba vidare framför allt med att utveckla kollektivtrafiken. SL har stora investeringsbehov, då gäller det att se till att projekten blir de rätta och att det blir valuta för skattepengar och biljettintäkter. Som Södertörnsmoderat från Salem, med Botkyrka, Södertälje och Nykvarn som grannskap, ligger pendeltågen i fokus. Med Citytunneln fördubblas tågkapaciteten genom Stockholm. Pendeltågen ska vara punktliga, fräscha och bekväma.  Spårväg Syd är en avgörande tvärförbindelse för södra länet.

Utöver trafiken jobbar jag för att det ska vara lättare att komma i kontakt med sjukvården. Har man väl nått fram brukar de flesta uppleva att man blir väl omhändertagen inom sjukvården.

Det gäller att ha ”helikopterperspektiv”. Ska man ta tillvara på stordriftsfördelarna gäller det att se hela Landstinget. En upprustad Roslagsbana, utbyggd tunnelbana till Nacka m m, Slussens ombyggnad är exempel på sådana projekt. Samtidigt har jag känt mig kallad att försvara Södertörns intressen, i landstingsdebatten och när politiska beslut diskuteras och fattas. Det tänker jag fortsätta med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: