Dramatik på Passione

De lokala valvakorna är sig lika. Inte en enda lugn stund. Dramatik i luften ständigt. Detta hände på restaurang Passione i Salem.

Före 1900. Helene och jag anländer. Restaurangen är fint pyntad, men nu förestår kvällens första prövning; att koppla ihop dator med internet och TV-skärm (en stor TV-skärm finns redan, på den mindre ska vi köra valmyndighetens rapportering). Det gick inte, vi får använda iPad:en.

1900-1955. Ett 40-tal medlemmar anländer, mingel (fortsatt datastrul för mig), välkomsttal.

2000-2100. Spänd väntan på vallokalsundersökningen, jobbig nedräkning. Första känslan är jubel, sedan kommer nyheten om SD:s troliga vågmästarställning och lägger sordin på stämningen. Mitt i Botkyrka-Salem anländer och välkomnas.

I en prognos kring 2100 visas på egen majoritet för alliansen 175-174, men det svänger tillbaks efter några minuter.

2100-2200. Det första Salemdistriktet i riksdagsvalet kommer in,  Salem Norra. Vi får 42% (+11 proc.enheter), jubel! Dock är det ändrad valdistriktsindelning, så jämförelsen blir lite fel, vilket vi spårar i senare resultat. Men Salem Norra är ”mitt eget” valdistrikt där vi tidigare tyckt att vi legat lågt. I valrörelsen har distriktet varit ett av tre där vi specialinriktat oss på dörrknackning. Oerhört glädjande att det gett resultat.

Senare kommer övriga valdistrikt i riksdagsvalet in som visar att uppgången ligger närmare 3% i riksdagsvalet, till 38,5%. En av våra målsättningar har varit att höja riksdagsvalsresultatet mot kommunalvalet (35,5% till 45,7% 2006). Väldigt kul att vi ser ut att lyckas till viss del.

Under denna timme försiggår också ”live chat” på Mitt i:s hemsida, bl a kan man läsa kommentarer från (S)-valvakan. Det är några utfall mot oss. Det får man räkna med.

22.00-00.00. På Mitt i:s hemsida har reportrarna lagt ut en bild från Rönningepartiets valvaka där man skålar i champagne. Vi som varit med ett tag är försiktiga med den typen av beteenden såhär tidigt.

De första två  distrikten från kommunalvalet kommer in. Man blir tankfull och besviken när vi ser att vi backar några procent. Tidigt står det klart att vi tappar åtminstone ett mandat. Rönningepartiet tar en del röster, som förväntat. Mitt i kräver en kommentar. ”Det är svårt att bemästra populistiska strömningar”, blir mitt svar.

När jag vid ett tillfälle står och begrundar min dator blixtrar det till. Jag inser snabbt att jag gett Mitt i ett fototillfälle där de kan publicera en tankfull bild på mig i nästa tidning. Lite irriterad ber jag fotografen att ta en normal bild också. Han knäpper en bild till.

(När vi slår upp tidningen på tisdagen har de mycket riktigt valt den dåliga bilden på mig, men positiva bilder på Rönningepartiet och (S) i Botkyrka. Detta är en särskild diskussion.)

Stämningen lättar undan för undan när alla distrikt utom ett, Rönninge södra, kommit in. Det senare är Rönningepartiets starkaste distrikt. Rönningepartiets förstanamn, Mikael Israelsson, säger till Mitt i att man hoppats på att ta röster från oss. Som om någon trott något annat. Men i Rönninge Norra tar de inte särskilt många röster, vilket är uppmuntrande.

Den stora frågan är nu, blir det 17-14 eller 18-13 i fullmäktige? Rösträkningen drar ut på tiden.

01.00. Rönninge södra kommer in. Vi tittar direkt på totalen, (M) får 42% i hela kommunen! Vårt näst bästa val någonsin. Jubel bland de kvarvarande. Valnattssammanräkningen visar på 17-14 i fullmäktige, stabil majoritet som förväntat. Rönningepartiet stannar på 2 mandat, men får nära 20% i Rönninge södra, vilket noteras för analys. Det känns tungt, minst sagt, att SD kommit in i fullmäktige och riksdag.

Vi som är kvar i lokalen tackar varandra hjärtligt och glatt för en bra valrörelse. Vi har haft mycket god stämning, det känns väldigt sammansvetsat.

01.00-03.00. Avetablering av Restaurant Passione och efterarbete i Kommunalhuset, studier av övriga kommuners resultat. Salem är trea i länet efter Nacka och Ekerö, strålande. Vi är troligtvis 5:a-6:a i hela landet.

03.00-04.00. Promenad hemåt med divisioner på nämndplatser surrande i huvudet. Täljare och nämnare betyder ”räkna med bråk” (kvoter alltså). När jag når Målarstigen har Helene tänt ”lampljus” utanför dörren, jag blir rörd. Ytterligare en halvtimme framför datorn då bloggen uppdateras. Sedan ”godnatt!”.

En sak är klar: valvakor är alldeles särskilda upplevelser.

One thought on “Dramatik på Passione”

Kommentera

