Kära pendlare, det blir bra det här!

Mycket bra rulltrappa upp till Centralen!

Idag har Citybanan invigts. Statsministern, trafiklandstingsråd, borgarråd och en mängd intresserade stockholmare var på plats vid ”Stockholm-Odenplan” som en av de två nya stationerna heter. Det skrivs spaltmeter om den ökade tågkapaciteten när Citybanan kan användas för fullt. Vi är inte där än, men redan till årsskiftet kommer antalet avgångar att öka avsevärt. Pendlarna får kortare restider. De kan välja att åka till ”Stockholm-Odenplan” för att lättare nå arbetsplatser på Norrmalm, Kungsholmen och Solna”, trycket på Centralen minskar. Genom att pendeltågen får egna spår ska de bli mindre sårbara för störningar.

Den nya stationen ”Stockholm-Odenplan”.

Hur är då de nya stationerna ”Stockholm-Odenplan” och ”Stockholm-City”? De är stora, säkra och sevärda. Det är ljusa färger, luftigt, gott om rulltrappor samt en hel del konstverk att vila ögonen på. De största farhågorna i förväg har varit att stationerna ligger djupt, ”Stockholm-City” ligger på dryga 40 m djup under Blå Linjen t o m. Känslan vid Odenplan var att det var en bit att ta sig ned från ytläget, men att det finns en smidig genväg till tunnelbanan som förkortar omstigningen avsevärt. Vid ”Stockholm-City” går det snabbare och smidigare än väntat att ta sig upp, framför allt till övrig tunnelbana men också till Continental-ingången och fjärrtågen. Detta tack vare en monumental rulltrappa värdig en av de regioner i Europa som växer snabbast.

 

Så, alla pendlare från Salem, Rönninge, Tumba, Södertörn och hela länet: det blir nog bra det här! Vi väntar nu på att Trafikverket ska släppa på ”tåglägen” (passager på banan genom Stockholm) så att löftena om fördubblad kapacitet kan infrias.

”Alla var där”: Statsministern flankerad av Kristoffer Tamsons (trafiklandsingsråd, M) och Karin Wanngård (finansborgarråd, S).

Det är många politiker, tjänstemän och inte minst byggare som har varit delaktiga i detta väldiga projekt. För alla oss var detta en glädjens dag då man får se resultatet av decennier av slit komma upp till ytan.

Läs om SL:s önskemål om fler tågavgångar.

Intressant?

Annonser

Comments

  1. Härligt!

    • Vilka nålsögon är kvar nu? Är Älvsjö – Flemingsberg bra flyt? Järna – Gnesta?
      Kommer fjärrtrafiken nu att roffa åt sig spårtid på lokaltrafiks bekostnad? Det är väl än så länge statens spår, inte SLs.

    • Jag skulle vilja säga att Trafikverket är det verkliga nålsögat. Du kan läsa på länken i blogginlägget om SL:s önskemål om utökningar som vi ännu inte vet om de slår in. Trafikverket talar brett om dubbel kapacitet, men är långt ifrån den utfästelsen i praktiken. De har tänkt sig stora underhållsarbeten i ett par år framöver. Den nyhet kom för ett par år sedan, när Citybanan var under byggnation sedan 2009. Konflikten pendlare – fjärrtågsresenärer är en klassiker sedan decennier. Genom att staten behärskar spåren har de också monopol på hur tåglägena ska fördelas. SL trycker nu på för att landstinget ska få valuta för alla de skattepengar som satsats i Citybanan. / LK

    • Kvarstår bil och buss.
      Fler direktbussar Salem -> andra destinationer! Sthlm, och kanske även andra orter. SL äger den frågan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: