Nynäshamn laddar för Norvik, men Södertörn behöver bättre infrastruktur

(Klipp från svt.se)

Norviks hamn är en stor framgång för Nynäshamns kommun som arbetat länge för att förverkliga detta nya sjöfartsprojekt för Stockholmsregionen och Sverige. Med Norvik kommer fraktfartygen att kunna angöra hamnen snudd på direkt, utan komplicerad navigation genom trånga skärgårdsleder. Norvik är också ett tillväxtprojekt för hela Södertörn med nya jobb och ökade möjligheter till ”business-to-business”.

Men det finns en annan sida av myntet: infrastrukturen på väg och järnväg är inte tillräcklig.

Ska vägtrafiken från Norvik flyta störningsfritt måste åkerierna använda väg 73 in till Essingeleden för att ta sig vidare mot Södertälje. Södertörnsleden, eller Tvärförbindelse Södertörn (Masmo-Huddinge-Haninge), har planerats i nära 20 år. Leden var nära ett genomförande för 7-8 år sedan, då regeringen och Trafikverket bestämde sig för att hela planprocessen måste starta om från ruta ett. Projektet hade nämligen miljöprövats i sina olika delsträckor, inte i sin helhet. Med den miljöbalk riksdagen beslutat skulle detta ha lett till att Södertörnsleden inte skulle klara överklagandeprocessen. Trafikverket är sedan ett antal år upptagna med att långsamt tröska igenom projektet på nytt, steg för steg.

Järnvägen är ett annat problem. Det kommer att bli en anslutning till Nynäsbanan men för att frakta järnvägslast söder- och västerut måste den in till Västbergaterminalen och vända. En ny järnvägsled tvärs över Södertörn måste utredas. Diskussioner om detta pågår, men på ett mycket tidigt stadium.

Jag hoppas infrastrukturprojekten kan skyndas på för att såväl Nynäshamn som övriga Södertörnskommuner ska kunna utnyttja det stora Norviksprojektets verkliga potential. Det är nästan osannolikt att se hur vi valt att lägga krokben för våra egna utvecklingsmöjligheter.

Intressant?

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s