Trafikverket blåser Stockholmarna på pendelkapaciteten genom Citybanan

(Foto: Trafikverket)

Citybanan genom Stockholm invigs med pukor och trumpeter 10 juli. Men trots 17 miljarder i investeringar i nya stationer, tunnlar och spår aviserar nu statliga Trafikverket att pendeltågskapaciteten bara blir i stort sett oförändrad, inte utökad som utlovat. Kristoffer Tamsons artikel i SvD beskriver detta väl.

Det är svårt att kalla detta annat än en rejäl blåsning för landstinget, Stockholms stad och de kommuner runt om i Mälardalen (och mer därtill) som medfinansierat Citybanan. Det blottar också det orimliga styr- och finansieringssystemet med Trafikverket i i centralposition i ställverket. Alltsedan pendeltågstrafiken kring Stockholm startade kring 1970 har först SJ, sedan Banverket och slutligen Trafikverket haft prioriteringsproblem mellan affärsresenärer och pendlare. På 1980-talet kom ”Strängöverenskommelsen” (med legendariske finansministern Gunnar Sträng, S, vid klubban) fram till att pendeltågen skulle prioriteras vid rusningstid. Så har knappast blivit fallet. Istället kännetecknas det statliga Trafikverkets hantering av att ”de statliga” affärsresenärerna (läs SJ) har ett förstahandsläge framför pendlarna, inte minst då pendeltågen stannar vid alla stationer.

Samtidigt är järnvägsnätet ägt och underhållet av staten, men att detta skulle leda till en andrahandsposition för lokaltrafiken finns ingenstans angivet. Stockholms läns landsting och SL betalar för att att använda järnvägsnätet, men Trafikverket kan hänvisa till att dessa avgifter är låga och därmed avvisa vanliga avtalsrättsliga principer för beställning/köp – finansiering – leverans. Trafikverket håller sig helt enkelt till en sublim myndighetsposition när tåglägen ska fördelas. Därför kan Trafikverket nu konstatera att visst har landstinget m fl stått för hälften av Citybanans investering, men nu har verkligheten visat sig vara en annan, fjärran från högstämda tal och rejäla handslag.

Detta nedbrytande status quo-läge kan naturligtvis inte få bestå.  I Sverige har vi en tradition av självständiga myndigheter, ministerstyre är inte vår väg. Frågan är dock om det inbyggda dilemmat i vår åldriga svenska ämbetstradition kan visas mer problematiskt än i fallet Citybanan. Det är orimligt om regeringen försöker hålla detta problem ifrån sig genom att hänvisa till järnvägstjänstemän utan politiskt ansvar. Eftersom så pass mycket skattepengar är satsade är en sådan hållning ohållbar. För att inte tala om alla pendlare som idag men framför allt i framtiden ska kunna ta sig från hela länet in till och genom City utan eviga förseningar. Begreppet ”staten” symboliseras av det finns en politisk makt och vilja, ett ansvarstagande. Så har det varit sedan civilisationernas uppkomst, även om historien inte alltid gått som på räls.

Intressant?

Annonser

Comments

  1. Dags för tunnelbana till Rönninge…
    Men den är långsam den. Men Stockholmarnas egen bana.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: