Pendeltågstrafiken förändras när Citybanan öppnas

 

(Bild från sl.se)
(Bild från sl.se)

Trafiknämnden i landstinget har beslutat om hur pendeltågstrafiken ska planeras inför Citybanans öppnande. Citybanan ökar kapaciteten väsentligt genom Stockholm. Ursprungligen var det tänkt att det skulle bli 10-minuterstrafik på alla linjer. Sedan något år har landstinget också utrett ”snabbpendel”  i högtrafik från Södertälje, Nynäshamn m fl. Snabbpendeltågen kommer inte att stanna vid samtliga stationer (bl a Rönninge), vilket förkortar restiden.

Landstinget har nu valt inriktningen med snabbpendeltåg. Det innebär att Södertälje får fler avgångar i högtrafik, varav vissa kommer att vara snabbpendeltåg som inte stannar i Rönninge, Tullinge och Stuvsta. Tumba får fler förbindelser till nytta för många av våra kommuninvånare. Rönninge – däremot – går från sex avgångar i rusningstid till fyra. Dock kommer pendlarna från Rönninge att få betydligt bättre plats många resenärer från Södertälje kommer att använda snabbpendeltågen.

När Citybanan öppnas har Trafikverket aviserat att stora underhållsprojekt ska genomföras på den idag ordinarie järnvägen genom Stockholm som kommer att ta flera år. Detta påverkar fjärrtågen, men inte pendeltågen som ju ska gå genom Citytunneln.

Läs Mitt i:s artikel om antal pendeltåg, station för station.

Intressant?

En kommentar på “Pendeltågstrafiken förändras när Citybanan öppnas”

  1. Vi i Rönninge som har bland dom längsta resorna på linjen får inte tillgång till tätare trafik.Det tar 15 min från Stan till Huddinge men 30 min till Rönninge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s