Ett brett, djupt, ambitiöst miljöprogram för landstinget

 

ska%cc%88rmavbild-2016-11-15-kl-19-59-33

Detta är ett bra miljöprogram. Det har bredd, djup och ambition. Vi har kommit långt med miljöarbetet inom Stockholms läns landsting. Miljöprogrammet har förhandlats fram inom Miljöberedningen, där Gustaf Hemming haft en mycket aktiv roll.

Idag finns dessutom två goda nyheter, en i mycket stort format, en annan i ett litet mindre. Den riktigt stora, goda nyheten är den som kom från den internationella klimatkonferensen i ……., nämligen att utsläppen av CO2 planar ut, mest beroende på att Kina förbättrat sina produktionssystem. Detta är långtifrån någon indikation på att klimatproblemet är på nedgång. Det nationella och internationella klimatarbetet måste fortsätta. Men det är en god nyhet på miljöområdet, något vi inte är vana vid.

Landstingets största miljöstyrka är kollektivtrafiken. Målet framöver är att 95% av kollektivtrafiken ska drivas med förnyelsebara bränslen. Det målet är vi redan ganska nära. Främst beror detta på kretsloppet där matrester blir biogas som kan driva bussar.

Kollektivtrafikandelen ska öka. Detta är lätt att säga och kräva, men betydligt svårare att uppnå. Orsaken är att länets befolkning växer, på många ställen alstrar det – naturligtvis – ökad biltrafik. Därför gäller det att ständigt utveckla attraktiv kollektivtrafik. Jag tror exempelvis att fler direktbussar är en väg.

Det finns ifrågasättanden om hur landstingets arbete med energieffektivisering fortgår. Effektiviseringen av energianvändningen i fastigheter och verksamheter har nog redan ”plockat de lågt hängande frukterna” med hjälp av styr- och reglerutrustning m m. Energianvändandet ökar dessutom i en del landstingsverksamheter genom att ny teknik tas i bruk, t ex i sjukvåden. Därför antas nu målet att energieffektiviseringen ska öka med 10% de närmaste åren.

En särskild ”käpphäst” är att antalet elbilar borde öka. Men elbilar är dyra. Det krävs nya subventioner från staten, men det krävs också en utbyggd struktur av laddstolpar, inte bara eluttag utan semisnabbladdare som laddar batterierna på någon timme.

Den andra goda nyheten – i det mindre formatet – är att projektet med samordnad varudistribution på Södertörn ser ut att spara 50% CO2 (för den typ av lastbilstransporter som berörs, nämligen varutransporter via samlastningscentraler till skolor, förskolor m m). Landstinget borde följa Södertörnskommunerna m fl i spåren.

Miljöprogrammet är som sagt brett, djupt och ambitiöst. Men styrkan i målstyrning ligger framför allt i uppföljningen. Styrkan ligger också i upphandlingen då landstinget ska ta fram en plan för hållbar upphandling.

Intressant?                            Läs miljöprogrammet här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: