Jag hoppas förnuftet segrar i USA

common sense, 3D rendering, blue street sign

(www.fotolia.com)

Idag hoppas jag att något slags förnuft ändå segrar. Jag ska erkänna att min politiska referensram inte har tillräcklig räckvidd för att helt och hållet förstå att en politiker som Donald Trump kan bli presidentkandidat, än mindre att han på allvar konkurrerar om segern. Det ligger utanför min förståelse att Republikanska partiet kan förändras så i grunden att han triumferat i primärvalen och på konventet.

De reaktioner som blottas bland Trumpanhängare visar ett politiskt landskap dominerat av fördomar, konspirationsteorier och motvilja mot allt som kan kopplas till det politiska etablissemanget, inte minst Hillary Clinton. Arten och styrkan i den antipatin går inte riktigt att ta in. Men, vi har sett hur populistiska strömningar fick en majoritet britter att välja Brexit framför Europa. Vi ser de enkla lösningarna och fördomsfulla attityderna svepa över vår kontinent, skjutandes rationalitet och nyansering åt sidan. Vi ser indikationer även här hemma.

Jag känner mig betydligt mer spänd än förväntansfull inför valvakan natten till onsdagen. Jag vill inte vakna upp till en värld med osäkerhet. Vi behöver ett starkt USA som leder Västvärlden, försvarar demokratierna och marknadsekonomin. Vi är i behov av stabilitet, inte en nyckfull utrikespolitik som ersätter ”kalla kriget” med kalla kårar. Europa behöver USA:s försvarsgarantier genom NATO, inte något vakuum eller innovativa flirter som öppnar upp och ger maktpolitiskt utrymme för Putins kyliga, geopolitiska kalkyler.

Jag vill tro att det amerikanska folk som kämpade sig till sin självständighet med de mest upphöjda deklarationer historien ditills sett, reste sig från ett förgörande inbördeskrig, övervann isolationism och neutralitet under de bägge världskrigen, som vann det kalla kriget och tagit ansvaret som världsledande makt, jag vill verkligen tro att dessa våra amerikanska vänner väljer en ledare som visar att vår traditionella syn på USA också ger förhoppningar att fortsätta bygga en bättre och säkrare värld och inget annat.

Intressant?

Comments

  1. Fel Lennart K
    Det är utan tvekan mycket värre än du befarar!
    En maktsökande man som Donald Trump, som går över lik, har moraliska skulder långt över sina tillgångar, nämner alla som han uppfattar som mot ståndare som korrumperade brottslingar och förhärliga sig själv som den bästa man GUD skapat är varken mer eller mindre än en sociopat. Ja, ja det kan inte du säga!
    Han kommer med största sannolikhet avbryta presidentskapet/ få det avbrutet före fyraårsperiodens slut.
    Ett land har den ledning det förtjäna. Bevara USA från galningar som Donald Trump.

    Lyckliga vi som bor i Sverige även om det även här finns maktfullkomliga politiker inom såväl kommun, landsting som riksdag.

    • JJJ,
      Jag skrev inlägget kvällen före presidentvalet och uttryckte mina farhågor. Jag backar inte från de dystra prognoserna. Du känner uppenbarligen detsamma, bara ännu värre. Låt oss hoppas att ingen av oss får rätt. / Lennart

    • Tråkigt att så omgående ”få rätt” om påstående om ”maktfullkomliga politiker inom såväl kommun, landsting som riksdag”.
      Var det ett uttalande ämnat för de närmaste kamraterna i ungdomligt övermod?
      Naturligtvis kan han komma tilbaka efter en ganska lång tid för eftertanke

Kommentera

