Bra trafikuppgörelse i landstinget – fler kan åka kollektivt (uppdaterad 13:54, 10 maj)

1605TrafiköverenskommelseMP

Alliansens och Miljöpartiets företrädare som nu kommit överens om SL-kortet och SL:s utbyggnad.

Alldeles nyss presenterades en uppgörelse mellan Alliansen och Miljöpartiet i Landstinget om en långsiktig finansiering av SL om enhetstaxa och andra viktiga utvecklingsfrågor för SL. Förra året förhindrade en tillfällig majoritet i landstingsfullmäktige en höjning av SL-kortet och Trafiknämnden tvingades spara, mest på busstrafiken. Det senare kritiserades av Socialdemokraterna trots att de själva gick i spetsen för att förhindra höjda intäkter till SL. En intäktshöjning som fortfarande behövs.

Miljöpartiet och Alliansen är nu överens om följande:

  • SL-kortet höjs med 40 kr/månad 2017 och därefter med 3,3% per år t o m 2019. SL-kortet blir fortfarande Sveriges näst billigaste månadskort och skattesubventioneras med ca hälften. SL-kortet kommer att kosta 830 kronor för vuxna respektive 550 kronor för pensionärer, ungdomar och studenter.
  • Det blir enhetstaxa där varje enkelbiljett med SL kommer att kosta 30 kr för vuxna, ungdomar, pensionärer och studenter betalar 20 kr.
  • Roslagsbanans ombyggnad fortsätter enligt planerna.
  • Tvärbanan till Kista genom bl a Sundbyberg kan förverkligas.
  • Spårväg Citys byggs ut till Centralen med bl a ny hållplats utanför Åhléns.
  • Det blir en parlamentarisk arbetsgrupp för att undersöka om priset på SL-kortet kan indexeras istället för att som nu höjas vid enskilda tillfällen.
  • Kollektivtrafiklösningar för Norra Djurgårdsstaden ska undersökas vidare.
  • Direktbussarna från Nynäshamn och Haninge fortsätter att gå, det gäller busslinjerna 810, 861, 862 och 869.

För mig är denna uppgörelse den viktigaste på många år i landstinget. Den känns känns som ett genombrott att vi fått till stånd en säkerställd finansiering av SL-trafiken. Turtätheten på buss och spår ska bygga på ett ansvarstagande från partierna i landstinget. Det finns nu. Den här uppgörelsen säkerställer att kollektivtrafiken byggs ut och att fler kan resa kollektivt.

Intressant?

Advertisements

Comments

  1. Mats Nittve says:

    Utmärkt! Jag ser fram emot liknande uppgörelser i kommunpolitiken…

  2. Bra uppgörelse. Men jag vet inte vad som kan vara lämpligt att höja i Salem? / LK

    • Mats Nittve says:

      Tempot i utbyggnaden av cykelbanor inom icke-detaljplanerade områden kanske?

  3. Bara vi får klartecken för GC-vägen genom Karlskronaviken så tycker jag vi har goda cykelmöjligheter genom kommunen. / LK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: