”Det känns bra att vi kan ge dem tak över huvudet”

1511Välkommen

Välkomstteckningar.

Salemborna bjuder ofta på trevliga möten. Idag har jag – i alla fall – varit med om ett sådant möte. Jag fick besöka evakueringsboendet i Salem. Redan i morse fick vi informationer om att skolelever välkomnat våra tillfälliga flyktingar med sång och teckningar när de anlände i tisdags. Ett 50-tal flyktingar som varit med om svåra umbäranden på sin väg från Afghanistan till Sverige. Volontärer från Rädda Barnen fanns på plats och hjälpte till med fina insatser.

Med hjälp av tolk gick jag runt och hälsade dem välkomna till Salem, ”minglade” om allt möjligt. De leenden och tacksamhet jag mötte berörde verkligen. Det var en del barnfamiljer, en del vuxna män och ett par äldre. Det var ambitiösa medmänniskor som gärna berättade om sin bakgrund i Afghanistan och om den svåra resan till vårt land. ”Fanns det sol i Sverige?”, var en skämtsam fråga. Och visst fanns det snö i Afghanistan!

Sveriges kommuner och myndigheter anstränger sig nu till gränsen av sin förmåga för att ordna boenden samtidigt som regering och riksdag tvingas till skärpningar av migrationspolitiken. Ett motsägelsefullt och svårt läge som kräver mycket av politiker på flera nivåer.

Det är svåra och nästintill omtumlande förhållanden vi upplever just nu. Men låt mig för ögonblicket välja en enkel avslutning. Det var väldigt upplyftande att träffa flyktingar och volontärer idag. Jag är glad att vi kan ge dem tak över huvudet.

Intressant?

Comments

  1. Mats Nittve says:

    Väl talat!

Kommentera

