Fartskillnad mellan Alliansen och MP

Max 30 km/h, men helst bara utanför skolor och förskolor. (www.fotolia.com)

Miljöpartiet i Salem tar åt sig äran av att Alliansen föreslagit en 40-zon i Rönninge. Det är bra att såväl MP, S och Rönningepartiet verkar ligga på samma linje som Alliansen i den frågan. Men MP berättar inte om alla sina idéer. Vårt förslag om 40-zon står i bjärt kontrast mot Miljöpartiets position om hastighetsgränser. Här är skillnaderna:

  • I Rönninge: enighet om 40-zon, enighet om max 30 km/h utanför skolor och förskolor, men MP vill att dessa 30-gränser ska gälla även utanför skoltid och under helger. Det vill inte Alliansen. För att få en enhetlig 40-zon vill Alliansen också upphäva dagens 30-begränsningar som finns på andra sträckor, oklart vad MP vill på denna punkt.
  • I kommundelen Salem: MP vill införa 40-zon samt att dagens 30-sträckor ska gälla även utanför skoltid och över helger. Alliansen vill behålla dagens fartgränser med 50 km/h som bashastighet och max 30 km/h vid vissa skolor och förskolor. MP:s linje är svår att förstå. Trafikmiljön i kommundelen Salem är uppbyggt på den snillrika ”SKIFT-normen” från 1960-talet som separerar biltrafik från gång- och cykeltrafik. Här är 50 km/h en lämplig bashastighet som fungerat länge.
  • I Söderby Park: Ingen oenighet mellan partierna om fartgränserna.
  • I övriga kommunen: MP vill maximera hastigheten på E4/E20 till max 80 km/h. Det har moderaterna tagit avstånd ifrån. Sannolikt gäller det även andra partier.

Slutsats: Miljöpartiet har en tydligt avvikande syn på hastighetsgränser i Salem. Det är viktigt att fartgränser upplevs realistiska och att de efterlevs. MP:s syn är mer dogmatisk och skulle inte underlätta trafiksituationen. Miljöpartiets syn har ingalunda slagit igenom i Salem.

Läs om MP:s syn här!

Intressant?

Comments

  1. Mats Nittve says:

    Nej, MP tar inte åt sig äran av 40 km/tim i Rönninge, men vi tror oss ha bidragit. Vill man läsa exakt vad vi skriver kan man inte gå till Montgomerypfeifer som föreslås i inlägget ovan, utan till http://www.mp.se/salem.
    I sakfrågan så är det helt klart att vi i vissa avseenden har en annan uppfattning än alliansen. Att vår syn skulle vara dogmatisk återstår att bevisa. Vi utgår ifrån verkligheten och den ser ut så här:
    – Tekniska utskottet behandlar varje år en mängd ärenden som berör hastighetsdämpande åtgärder i Salemstaden. Att påstå att det fungerar friktionsfritt där är att dölja sanningen. Att våra grannkommuner har 40 km/tim som generell regel i tätorterna borde stämma till eftertanke…
    – 80 km/tim på motorvägen är redan en realitet från Hallunda till Häggvik. Skälen är enkla att förstå: Hänsyn till miljön. I Salems fall gäller det framförallt bullret, som plågar många invånare. All tillgänglig forskning visar att bullret minskar med sänkt hastighet. Dessutom att trafiken flyter bättre, inte sämre som somliga påstår…

  2. Det var ju tråkigt att jag råkade länka MP till ett konsultföretag i San Fransisco. Jag har rättat till det nu, maskrosorna är åter på hemmaplan.

    Mats Nittve undviker helt att tala om att MP vill ha 30 även utanför skoltid. Dags att erkänna det, Mats!

    Att 40-zon skulle införas även i kommundelen Salem är för mig väldigt utmanande och olämpligt. Salem är byggt för 50 km/h och trafikanterna är väl åtskilda. Vi måste ta hänsyn till vad som upplevs rimligt och kan förväntas efterlevas.

    80 km/h må gälla inåt sta’n, men 100 km/h är en naturlig fartbegränsning på vår del av motorvägen. I rusningstid sätts den ofta ned till 80, men annars är 100 km/h det enda vettiga.

    Lennart Kalderén

    • Mats Nittve says:

      Jag har ingen anledning att erkänna nåt jag aldrig har förnekat. 30 km/tim dygnet runt är hursomhelst motiverat på de skolor där det pågår barn- eller ungdomsverksamhet utanför skoltid. Barnen går ju lika bra att köra över då, förmodligen till och med bättre…

  3. Nu måste jag säga att ditt val av formulering känns obehaglig. (Dessutom är våra 30-begränsningar satta för att gälla under ”fritids”-tid.) / LK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: