SL:s ekonomi: Stockholmarna inser att debet och kredit måste gå ihop

(www.sl.se)

(www.sl.se)

Nya trafiklandstingsrådet Kristofer Tamsons (M) har varslat om kärvare tider för kollektivtrafiken framöver. En höjning av SL-kortet är att vänta, trafikutbudet måste ses över och prövas på nytt. Det handlar om kollektivtrafikens långsiktiga ekonomi, där framför allt den inköpta trafiken blivit dyrare. Alliansen har under ett antal år genomfört många ambitiösa satsningar, stora investeringar är på G.

Oppositionen, framför allt S-landstingsråden Erika Ullberg och Nanna Wikholm har tagit chansen och målar upp en bild av att om bara SL-resandet ökar behöver man inte åtgärda ekonomin i övrigt. Andra vänsterdebattörer påstår att SL-kortet är dyrt och att Landstingets skattesubventioner på 50% borde vara högre.

  • SL-resandet ökar mer än befolkningen ökar. Ökningen 2010-2013 var 8,9% (antal påstigande).
  • SL-kortet, som idag kostar 790 kr per 30-dagarsperiod, är det näst billigaste i Sverige efter Gotland.  Som jämförelse kan nämnas Västra Götaland där ett månadskort kostar 1595 kronor och biljettpriset har höjts med över 400 kronor sedan 2006. Motsvarande höjningar i Stockholms län har varit 190 kronor.
  • SL-resenärerna betalar i genomsnitt hälften av reskostnaden själv, den resterande hälften står landstinget för genom skattepengar. Det är högst rimligt att resenärerna står för åtminstone halva kostnaden. Annars måste skatten höjas eller resurser tas från sjukvården.

SL producerar kollektivtrafik för omkring 19 miljarder kronor per år. Alla politiker tävlar om att erbjuda utökningar och nya investeringar i SL-trafiken. Men alla våra önskedrömmar får inte hindra oss från att se de ekonomiska realiteterna. Det är en självklarhet att Landstinget måste se till att det finns intäkter på såväl kort som lång sikt, samt att kostnadsutvecklingen hålls inom vettiga ramar. Att ta ansvar för SL:s ekonomi i Trafiknämnden handlar inte bara om att twittra ut de enkla budskapen. Att sitta i opposition till vänster innebär inte att vara befriad från kravet att få debet och kredit att gå ihop.

Intressant?

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: