M om MP:s fartsänkning på motorvägen: ”Stolligt!”

SONY DSC

Miljöpartiet i Salem föreslår att hastighetsbegränsningen på E4/E20 genom Salems kommun ska sänkas från dagen 100 km/h till 80 km/h. Bullret ska minska.

MP vill därmed göra en kommunal valfråga av en av de få frågor som Salems kommun inte kan styra.

Men värre är förslaget i sig. Här har Trafikverket fått pengar av regeringen och byggt ut E4/E20 till sex körfält mellan Hallunda och Moraberg, trafiken flyter bra, det är lättare och säkrare att komma fram, vi har fått ett nytt trafikinformationssystem, då ska MP sänka farten. Detta skulle vara kapitalförstöring.

Miljöpolitik kan inte bara vara visioner, den ska vara verklighetsförankrad och kunna ge resultat. Detta är inte miljöpolitik. Vi moderater vill satsa på samordnade varutransporter över hela Södertörn, bekämpning av övergödningen av Flaten och Uttran, fullfölja utbyggnaden av kommunalt vatten och avlopp i Rönninge, bygga dammar för att rena dagvatten samt se till att spara energi i kommunens verksamhet.

Det tycker vi är miljöpolitik. MP:s förslag är bara stolligt.

Intressant?

Comments

  1. Hej Lennart, jag sänder texten igen, nåt trassel med åäö i förra försöket…
    Valter

    Buller
    Buller är inte särskilt kul för boende. Eller för friluftsliv. Trafikbuller är ett av de mest störande inslagen i många miljöer, bostäder, sovrum, friluftsliv, skolor, fritidshem, serveringar, ja möjligen även sjukhus. Öppna fönster är en omöjlighet. Ok, det är visset med kapitalförstöring, men vem gör något åt saken, åt bullret? Bromma har varit på tapeten i evigheter, E4 bara växer, farten och trafikmängden ökar. 
    I andra länder bygger man vallar, plank dämpningar. Kanske håller nere fordonens ljudemissioner också? Och det är däcken som väsnas. Rudimentära insatser görs vid Hallunda med tyst asfalt – är det 500 meter på 10 år?
    Allt kan väl inte få vara kapitalavkastning? Syftet med byggande måste i grunden vara hälsa och trevnad, även om vägen dit går via ekonomisk avkastning.
    Varför föreslår inte Salem bullervallar och plantering längs E4? Har man föreslagit det? Emissionen har ju fritt fält, och en stor del av stråket längs E4 är omöjligt att vare sig bygga eller trivas i utomhus. Ren kapitalförstöring kan jag tycka, eftersom det är olidligt att bo där, vistas utomhus. Dessutom vill en del politiska krafter HÖJA tillåtna bullergränsen för att få bygga närmare trafik. Reinfeldt framförde det nyligen i TV som ett löfte. Är det verkligen klokt? Jag tvivlar på det. 
    Som sagt – ekonomi är vägen, inte målet. Målet är lugn och ro och mänsklig kontakt. 
    Och inte det där getingsurrande enda flygplanet, som hörs av 300.000 människor…. har Salem sagt ifrån om det..?
    Valter Isander 

    • Valter, det var lite av varje. Mitt konstaterande att MP:s förslag var mindre genomtänkt, gäller just det förslaget, att sänka till 80 på E4 /E20. Vi har en motorväg nära våra bostadsområden. Den har funnits där i snart 50 år. Bullret varierar, vindriktningen är avgörande. Det finns inga mirakelmedel för att eliminera det.

      Jag kan inte ge en utförlig bedömning av bullerproblem rent allmänt. De ska tas på allvar, men i fallet med bostäder i en storstad har det blivit väl hårda regler. Man måste komma ihåg att det finns mål konflikter, det går inte att nå full perfektion på alla områden samtidigt. Vill man ha fram fler ungdomsbostäder måste man lätta på reglerna, bl a bullerbestämmelserna. ”That’s just the way it is.” / LK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: