Spännande appar för kollektivtrafiken på G

Utsikt från Victoria Tower i Kista.

Utsikt från Victoria Tower i Kista.

Idag har jag representerat Landstinget och Trafiknämnden och tillsammans med bl a Ulla Hamilton deltagit i ett pressevent för att visa upp tre ”appar” för kollektivtrafiken som är under utveckling. Genom en innovationsupphandling – bland de första i Sverige i sin sort – har SL/Trafiknämnden, Stockholm stad, Vinnova och Trafikverket samverkat i en tävling där företag fått ersättning för att utveckla appar för reseplanering, GPS-bestämning m m.

Med ett Stockholms län som växer så det frestar ordentligt på transportsystemet, med Tunnelbanans utbyggnad (”T-banan 3.0”) till Nacka, Arenastaden och inte minst Barkarby, med tvärförbindelser som ska avlasta systemet, då behövs smarta och enkla reseplanerare. SL:s nuvarande, ”Res i Sthlm”, är ypperlig med det går att ta nya utvecklingssteg och nå nya nivåer. Själv använde jag appen och kom då på att det var enklast och snabbast att ta pendeln till Helenelund eftersom stationen låg närmare Kista än jag trodde.

Vi fick se demonstrationer av  ”Nova” som bygger på talinstruktioner, ”Pendler” med grafiska presentationer av resalternativ med CO2-effekter samt Mårten Wimans app med imponerande namnigenkänning vid hastig inmatning på minimala tangentbord. Mycket spännande! Företagen, som nu fått sina startpengar, får nu slutföra utvecklingen och presentera sina produkter på AppStore eller Google Play och allt vad det heter. Allt till nytta för närmare 800 000 SL-resenärer varje dag.

Intressant?

Comments

  1. Ska inte apparna även kunna användas för att boka resor i Svetige? Boka och betala en sammanhängande resa med byte mellan olika typer av färdmedel, och – inte minst – olika operatörer.

    • Hej Valter, tack för din kommentar! Först vill jag säga att de appar jag sett hittills för Stockholms län är mycket kraftfulla. Allt avgörs av om respektive trafikbolag är beredda att släppa sina databaser med tidtabeller etc. Svensk Kollektivtrafiks ”fördubblingsprojekt” är dock på G med en nationell reseplanerare med köpfunktion. Du kan läsa mer här. / LK

    • Valter.Isander@Telia.com says:

      Hej Lennart, tack för respons! Jag har kört Resrobot en del, förefaller kompetent. Men man vet ju inte förrän man åker irl.

      Väldigt bra om de lyckas med att koppla tidtabeller. Och att få med störningar och realtid.

      Valter

      Valters iPad

    • Apparna är fantastiska. Redan SL:s nuvarande reseplanerare är ett litet underverk, särskilt om man ska planera komplicerade resor med byten, som t ex Salem-Sthlm med buss + buss och kanske T-bana. / LK

  2. Realtidsinformationen är ofta en fars.

    Låt mig exemplifiera:

    Vid resa med buss 745 från stan kollade jag 18:02 ute på E4 hur långt SL ansåg att det var kvar till ankomst hållplats Tvärvägen. Resultat 10 minuter kvar. 18:04 tyckte appen att det var 8 minuter kvar, 18:05 7 minuter, 18:06 6 minuter och så 18:07 ansåg appen att det var 5 minuter kvar till ankomst Tvärvägen, samtidigt som bussen angjorde just sagda hållplats.

    Åker man med buss 745 från Marievik är det ett riktigt skämt hur Realtidsinformationen ALDRIG stämmer. Tidtabellen anger att det ska ta 3 minuter från Fridhemsplan, vilket inte är realistiskt.

    Senast jag tog turen räknade skylten vid hållplatsen ned till 1 minut kvar, varpå den stegade upp till 2 minuter och räknade ned till Nu. Vid ”Nu” fanns ingen buss att se ens borta vid Liljeholmsbron.
    Det gick en minut, 745 försvann från skylten och var borta 1-2 minuter. Sedan visades plöstligt åter ”Nu”, än en gång utan att någon buss visat sig borta på Liljeholmsbron.
    Ett par minuter senare kom så bussen, då 5-6 minuter försenad jämfört med tidtabellen. Frågan är dock hur realtidsinformationen kan ge så nyckfulla siffror? Det är ingenting annat än ett praktfiasko.

    Mårten

    • Mårten,
      Just med 745 har jag förstått att det kan vara problem med realtidsinformationen. Det jag hörde senast var att det bar någon form av utrustningsfråga. Gör mig en tjänst! Testa realtidsinfon på fler platser med andra linjer och återkom sedan med din bedömning.

      / Lennart

  3. Jaså?

    SLs kundtjänst känner inte till dessa utrustningsrelaterade problem, och kundtjänsten erbjuder inte ens möjlighet till återkoppling på lämnade synpunkter i frågan.

    På vilket sätt blir jag gladare om det fungerar bättre på andra linjer? Varför är SL så illa kvalitetsmedvetet att man skickar ut ”realtidsinformation” som man t o m vet är otillförlitlig? Varför stänger man helt enkelt inte av informationen för linjer som 745, eller åtminstone upplyser oss resenärer om att informationen för linjen tills vidare bör tas med en stor nypa salt(eller ett helt saltkar för den delen)?

    Tycker du själv att SLs agerande är respektabelt?

    Jag tror tyvärr att Stockholm har ett av Sveriges mest efterblivna lokaltrafikföretag, åtminstone när det gäller IT och informationshantering i stort. Man köper in ett biljettsystem från ett australiensiskt företag som ALDRIG satt sitt system i drift någonstans, och får själv betala ett annat företag för att sätta systemet i skick nog att kunna tas i drift, och man har upprepad ”otur” när man väljer signalsystem. Man har en webbsida som så gott som alltid havererat vid större driftsstörningar(då den som allra bäst behövs). Att kräva referenskunder av tilltänkta leverantörer kanske vore något?

    Det finns rejäl förbättringspotential, kanske även vad gäller att visa respekt mot sina resenärer och inte undanhålla dem brister.

    Mårten

    • Det där låter inte bra Mårten.
      Jag åker visserligen aldrig buss från/till Rönninge, men den dag jag gör det vill jag att det skall vara bra. Är det dåligt med kvalitetsbevakningen? Sådant är viktigt. Överhuvudtaget får jag som konsument sällan frågor från det allmänna angående min upplevelse. Men det har hänt.

      Grundproblemet är kanske att det saknas alternativ (förutom bilen, eller sitta hemma..). Jag tänker på en ny buss från Nacka in till Södermalm, privat, hur går det för den? Agerar de folkvalda för mer sådana alternativ? Den som sköter sig bra får mitt bifall.

  4. Hade SL varit ett privat företag skulle jag ha uppmanat dem att vårda sitt varumärke. Jämför man med Apple, skulle de aldrig införa en ny funktion eller finess för äldre produkter fär de tekniska förutsättningarna för att det ska kunna fungera väl saknas.

    Mårten

    • Visst är det så. Allmänna medel betalas delvis med skatt, då är det svårt att konkurrera privat. Och om de inte sköter sig, så kommer ju pengarna ändå, beslattningsrätten kvarstår…
      Hur ser Alliansen på det, ska alla problem lösas med mer vägtrafik? Många har inte bil. Förstås.

    • År 2012 startade Veolia en egen linje Nacka-Kista, alltså helt utanför SL. Hur gick det? Tja, det finns i alla fall en tidtabell fram till jul 2014.
      Är detta något ”regeringen” i Salem jobbar för? Eller måste det vara SL till 100%?
      Min son började åka direktbussen till Liljeholmen, men har gått över till bil.

      http://www.peopletravel.se/nacka-kista-linjen/tidtabell-och-restider

Kommentera

