Bra möte om Rönninge kungsgård

Rönninge Kungsgård, med anor från 1600-talet.

Rönninge Kungsgård, med urgamla anor.

I tisdags var det fullsatt i Lilla Murgrönan. Omkring 60 boende var bänkade för att lyssna på tjänstemännens förstudie över hur området Rönninge Kungsgård-Björknäs ska få vatten och avlopp och förtätas. Det var ett synnerligen trevligt möte i god Salemtradition. Detaljerad information, ingående frågor från de boende, diskussion om kostnader och de boendes andel. Det kom också en hel del frågor om kärret/sankmarken f d Lillsjön.

Idag finns 37 bostäder, förstudien indikerar ytterligare 31. Några flerbostadsvillor föreslås på den stora ängen mellan Kungsgården och Flaten, tillsammans med nya villor. Gångstigen runt Flaten ska byggas färdigt genom området. En lång, lagbunden planprocess väntar nu. Om allt går väl kan det bli byggstart 2018, men problem med strandskyddet och senare överklaganden kan förlänga skeendet. Avslutningsrepliken från en boende gladde: ”Vi som sitter här tycker det är bra att ni kommer igång med planen.”

För mig personligen finns en särskild plats för Rönninge Kungsgård. Jag är inte född i Salem. Men som treåring följde jag med min farmor som pensionatsgäst när Frälsningsarmén ägde gården i början av 1960-talet. Min uppgift var att hjälpa till med utdelningen av psalmböcker. Senare har Rönninge gårds väg varit en favorit bland ungdomens cykelvägar i Rönninge. För några år sedan firade jag min 50 årsdag med en rejäl fest där. Traditionen säger att gården en gång ägts av kung Gustaf Vasa. Bland mycket annat har Kungsgården ett antal urgamla ekar. En av dem är bebodd av en kattuggla som ibland kan ses sitta och vaka över Rönninge.

Intressant?                                   Läs mer om förstudien här.

Kommentera

