M-kommunalråd på Södertörn: Vi avvisar utökad trängselskatt!

1309TrängselskatterSMsnittetEjLK

Regeringen har idag remitterat ett förslag från de statliga förhandlingspersonerna i Stockholmsförhandlingen som avses träda i kraft 1 januari 2016. Förslaget innebär höjningar och utökning av trängselskatten i Stockholm. Bl.a. föreslås att trängselskatt ska tas ut på Essingeleden samt en ny trängselskatt över Saltsjö-Mälarsnittet.

Vi är kritiska till att detta förslag kommer nu, långt innan resultatet av Stockholmsförhandlingen är klart. Staten kan inte kräva höjda skatter utan att presentera konkreta förslag med färdig finansiering av den infrastruktur som ska byggas.

Vi är tveksamma till att trängselskatten utökas till Essingeleden innan Förbifart Stockholm är byggd och bestämt emot att utöka trängselskatten till Saltsjö-Mälarsnittet som leder till regional obalans där pendlare från södra länsdelen får betala dubbla trängselskatter.

Martina Mossberg
Kommunstyrelsens ordförande i Haninge (M)
073-941 30 41

Daniel Dronjak Nordqvist
Kommunstyrelsens ordförande i Huddinge (M)
070-879 03 00

Lennart Kalderén
Kommunstyrelsens ordförande i Salem (M)
070-623 29 00

Fredrik Saweståhl
Kommunstyrelsens ordförande i Tyresö (M)
070-488 91 31

Intressant?

Advertisements

Comments

  1. Trafiken flyter ju inte särskilt bra i dag, så… Och Trafikverket menar ju att inte ens när Förbifarten är färdig kommer Essingeleden att bli rimligt avlastad med mindre än att den prissätts. Och utan Förbifart, ja då behövs det nog ännu högre avgifter för att få trafiken att flyta rimligt väl?

    Det är verkligen synd att man har beslutat att bygga Förbifarten och inte Diagonal Ulvsunda. Eftersom regeringen två gånger bett Trafikverket att lämna en begriplig förklaring till att man förordat Förbifarten i valet mellan de två, så gissar jag att det i regeringskansliet funnits skarpa hjärnor som lyckats genomskåda Trafikverkets märkliga resonemang.

    Synd för Stockholm att det satsas på fel projekt. Det är inte billigt, direkt…

    Mårten

  2. Glädjande nog tycks Alliansen i Stockholms stad inta en mer konstruktiv ståndpunkt i framkomlighets- och miljöfrågor än i ytterstadskommunerna.

    Mårten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: