”Vi ritar om kartan” (uppdaterad)

(www.sl.se)
(Bild http://www.sl.se)

Igår var det trafikdebatt i landstingsfullmäktige. Mitt bidrag var följande:

”Det tillkommer vår generation politiker att rita om Stockholmskartan. Baserat på en exceptionell befolkningstillväxt i Stockholms län som uppgår till fyra gånger Paris tillväxt (baserat på procenttal) är vi i färd med att rita och konstruera nya tunnelbanelösningar och spårvägar som få gånger tidigare. Det har i denna debatt efterfrågats en T-banestrategi. Jag tycker vi fått bra strategiska anvisningar från regeringen: bostadsbyggande och infrastruktur är sammankopplade och ska följas åt.

På denna nya karta vill jag göra några geografiska nedslag som är särskilt viktiga och glädjande. För att börja norr om Sta´n ser jag beslutet om Roslagsbanans upprustning som oerhört viktigt för nordostsektorn. Nordostsektorn har inga pendeltåg, men den har Roslagsbanan som en fungerande kapacitetsstark spårlösning som vi måste ta hand om och utveckla. Går vi sedan söderut har vi Spårväg Syd. Där är vi nu oroliga på Södertörn eftersom Länsstyrelsen anslagit endast 825 mnkr i länsplanen så sent som 2022. Det är för lite och för sent. Staten måste skjuta till mer pengar till länsplanen. Vi ska inte nöja oss med en BRT-lösning, Spårväg Syd ska vara just spårväg.

Tunnelbana till Nacka är väldigt spännande. En särskilt intressant koppling är en eventuell sammanbindning till Grön linje vid Gullmarsplan. Det har väckts ett spännande förslag att göra Hagsätragrenen till en del av Blå linje som definitivt är värt att undersöka.

Det är viktigt att Trafikverket slutför pendeltågsstationen Södertälje centrum. Vid utbyggnaden till dubbelspår lämnade Trafikverket ca 100 m, vilket fortfarande påverkar pendeltågstrafiken och Södertälje kommuns utbyggnadsplaner i området. Sist vill jag slå fast att pendeltåget till Gnesta måste finnas kvar. Arbetspendling måste vara prioriterat, lagt pendeltåg ligger!

Vet ni om att kollektivtrafikandelen faktiskt ökat de senaste åren? När alla talar om svårigheterna att förbättra denna andel framöver är det viktigt att påpeka att det faktiskt lyckats för närvarande. Och ska vi lyckas med det framöver kan vi inte kosta på oss några experiment med SL-taxan.”

Se inlägget här! (Sök på ”Talare A-Ö, ”L”)

Intressant?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s