”Vi kan inte vänta i upp till tio år innan spårvägen kan bli verklighet. Planerna tar form de närmaste åren, det är då järnvägsplaner och statliga medfinansiering måste fram. Det måste helt enkelt till mer statliga pengar som kan tillföras länsplanen för att underlätta tillväxten på Södertörn.”
Spårväg Syd är planerad att trafikera Flemingsberg-Kungens Kurva-Skärholmen i en första etapp samt Skärholmen-Fruängen-Älvsjö i en andra. Landstingets trafiknämnd har beslutat att det fördjupade utredningsarbetet ska inriktas på just spårväg hela vägen, men att en BRT-lösning (snabbussar på eget körfält) kan komma ifråga inledningsvis för etapp 2. Det diskuteras också utsträckningar av spårvägen, från Flemingsberg mot Riksten och Haninge, från Älvsjö vidare österut över Södertörn.
Länsstyrelsen föreslår nu endast 825 miljoner kronor i statlig medfinansiering till Spårväg Syd, med början först år 2022. Det är betydligt mindre än vad som erfordras för spårväg i etapp 1 och alldeles för långt fram i tiden.
Spårväg Syd ska förbinda två regionala kärnor i en högexpansiv del av Stockholmsregionen. Det handlar om forsknings- och utbildningsområdet kring Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, ett av norra Europas största handelsområden i Kungens Kurva och Skärholmen. Spårväg Syd kommer att underlätta resandet på tvären på Södertörn, men också bidra till tusentals nya bostäder och arbetsplatser i Huddinge kommun.
Daniel Dronjak-Nordqvist
Kommunstyrelsens ordf (M), Huddinge
Martina Mossberg
Kommunstyrelsens ordf (M), Haninge
Fredrik Saweståhl
Kommunstyrelsens ordf (M), Tyresö

Lennart Kalderén