Roslagsbanan – hela länet ska kunna komma fram

(Bild från www.sl.se)

(Bild från http://www.sl.se)

Igår fattade Trafiknämnden genomförandebeslut om Roslagsbanan. Landstingsfullmäktige tar slutligt beslut senare. Vårt trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm har kommenterat beslutet här.

Socialdemokraterna yrkade återremiss, förebärande de ökade kostnaderna som skäl. Visst är det kostnadsökningar, men det handlar om att se till att nordostsektorn över huvud taget har spårbunden kollektivtrafik med den stora expansion de står inför. Trafikförvaltningen förutspår att resandet ska öka med 80%. Då måste det finnas spårkapacitet. Målet med beslutet är att det ska bli 10-minuterstrafik på banan 2018.

Erika Ullberg (S) vill med sin återremiss skapa intrycket av att en tunnelbana kan lösa trafikbehoven. En tunnelbana tar sannolikt uppåt 15 år att få på plats! Bedöm själv, är det ett alternativ när resenärerna finns redan nu och framför allt strömmar till de kommande åren? Följden av S-opppositionens försök att förhala Roslagsbanans utbyggnad blir att spårkapaciteten kommer att saknas. Då måste transportbehovet lösas med fler bussar, samt – inte minst – fler kommer att välja bilen.  Som min kommunalrådskollega Leif Gripestam (M) skrev i SvD igår, satsningar på Roslagsbanan är inget hinder för en framtida tunnelbana.

S-oppositionen argumenterade på Trafiknämndens möte för att södra länsdelen får Södertörnsleden uppskjuten och att Spårväg Syd inte är klar än. Detta skulle vara ett skäl till att (S) ville återremittera Roslagsbanan och avvakta. Vi som har nöjet att sitta i Trafiknämnden i Stockholms län landsting, har fått det uppdraget för att se till hela länet. Jag reagerar starkt på det retoriska tricket att ställa länsdelarna mot varandra i avsikt att förhindra spårutbyggnad. Att vara förtroendevald i landstinget handlar om att planera för den växande Stockholmsregionens trafikbehov, hela regionen och allas behov.

Intressant?

Comments

  1. Eric Matsgård says:

    Du undviker kärnfrågan. Var ligger samhällsnyttan. Resurserna är begränsade. Det finns ingen kalkyl för Roslagsbanan som håller. Det vet du, men ingen inom (m) vågar prata om detta. Ni ångar på. Alla håller med om att Stockholm växer, men det finns inte pengar till allt. Vi måste satsa smart, och att rusta upp en 100-årig smalspårig järnväg är inte smart.

    Du säger 15 år för T-Bana. Det vet ingen, det är dina spekulationer. Banverket har helt andra siffor.

    • Jag beklagar att mitt svar dröjt.

      Att det kan gå upp till 15 år innan en tunnelbana finns på plats och kan sättas i drift, det är inga spekulationer, det bygger på SL-tjänstemännens uppfattningar om T-bana till Nacka, framförda till oss i Trafiknämnden tidigare. Ingen skulle vara gladare än jag om det gick fortare, men tyvärr ser betingelserna ut så. Kärnfrågan för mig är att samhällsnyttan kräver att det måste finnas en kapacitetsstark spårförbindelse i närtid, inte om upp till 15 år. Då anser jag att ”lagd bana ligger” och rustas den till 10-minuterstrafik är den nödvändig för nordostsektorn. / LK

  2. Gunnar Alaeus says:

    Vore det inte väldigt mycket mer samhällsnytta om den sittande majoriteten kunde se till så att de fanns arbetstillfällen där vi bor? Varför ska de flesta behöva pendla in till stan för att kunna jobba? Det skulle väl passa dit parti och er arbetslinje mycket bättre om vi slapp att pendla i timmar varje dag och att vi i stället skulle kunna använda den tiden tillsammans med familjen.

  3. Gunnar, som jag ser det är det inte politiker som ”ser till” att det finns jobb. Politiker ska däremot skapa bästa möjliga förutsättningar, företagarklimat och infrastruktur. Jag håller med dig om att alla inte ska behöva pendla in till Sta´n. Därför finns det en regionplan som framhåller flera regionala ”kärnor” som ska generera bostäder och arbetsplatser. Täby/Arninge är en sådan. Då blir Roslagsbanan än viktigare. / LK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: