Orimligt försena Södertörnsleden med 5-10 år

Södertörnsleden vid Solgård (från Trafikverkets hemsida av Jan Pihlgren)

Södertörnsleden vid Solgård (från Trafikverkets hemsida av Jan Pihlgren)

Gemensamt uttalande från samtliga kommunstyrelseordföranden på Södertörn:

Södertörnsleden är ett oerhört angeläget projekt för hela den södra länsdelen och dess drygt 400 000 invånare, alla dess företag och högskolor. Nyheten att Trafikverket drar tillbaka projektet efter närmare fem års handläggning av arbetsplanerna är ett mycket allvarligt slag mot Södertörns utveckling, framför allt den regionala kärnan i Flemingsberg med Karolinska Sjukhuset i Huddinge, Södertörns högskola m m. Leden är också en viktig förutsättning för ett fungerande godsflöde till och från den nya Storhamnen Stockholm-Norvik i Nynäshamn. Trafikverket motiverar sitt framställan med att lagstiftningen förändrats och försvårar den typ av projektuppdelning som gäller f n för Södertörnsleden.

Vi anser att det är orimligt och oacceptabelt att juridiska aspekter på en överklagandeprocess ska kunna försena angelägna infrastrukturprojekt uppemot tio år, som nu kan bli fallet. Stockholmsregionen och Södertörn tillhör Europas mest snabbväxande regioner. Då behöver förutsättningar som underlättar infrastrukturinvesteringar, annars bromsas tillväxten och lovande framtidspotentialer riskerar att försvinna.

Katarina Berggren, Botkyrka, Martina Mossberg, Haninge, Daniel Dronjak-Nordqvist, Huddinge, Bob Wållberg, Nykvarn, Anna Ljungdéll, Nynäshamn, Lennart Kalderén, Salem, Boel Godner, Södertälje, Fredrik Saweståhl,  Tyresö

Intressant?                                          Projektbeskrivning

Annonser

Comments

  1. Jag noterar att kommunalrådens text ö h t inte kommenterar Trafikverkets argument, annat än att kort referera dem.

    Oaktat vad man anser i sakfrågan tycker jag nog att det handlar om mer än juridiska aspekter av en överklagandeprocess. Och även om man ogillar en möjlig försening – Trafikverket tycks ju tro att en modern och mer sammanhållen planering blir effektivare och lättare klarar juridisk prövning – borde det väl ändå vara positivt med en mer holistisk prövning av större infrastrukturprojekt?

    Mårten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: