”Vilken tunnelbana ska byggas först?”

Metro ställde frågan apropå (S)-utspelet om den lila linjen, att dra en tunnelbana på sträckan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Hagastaden och vidare norrut.

Seriositeten i politiska förslag med nya linjedragningar kan bedömas utifrån hur pass realistiskt (läs försiktigt) man beräknar investeringens storlek samt hur politikerna beskriver hur den ska betalas. (S) har räknat på något slags nyckeltalsbelopp på en miljard per kilometer och når 17 miljarder. Men här ska det alltså byggas en ny tunnel under Riddarfjärden! Andra röster talar därför för att investeringen skulle vara det dubbla. Någon finansiering kan inte (S) redovisa, endast förhoppningar om exploateringsintäkter.

På frågan om vilken T-bana som ligger först ”i pipelinen” svarar jag självklart den till Nacka, som regeringen uttalat sig för att stödja med statsbidrag. Så innan trafikoppositionen kan visa vilka pengar man kan hosta upp, bör förslaget hellre betraktas som en framtidsvision än som ett gångbart alternativ. Och Hagastaden ska trafikförsörjas i närtid, inte om 15 år.

Intressant?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: