Ett nytt politiskt landskap för Stockholmare

Igår intervjuades den statlige förhandlingsmannen H G Wessberg i DN. H G Wessbergs svar är värda att uppmärksamma, de bekräftar att regeringen verkligen vill understödja Stockholmsregionens roll som tillväxtmotor. Nu underlättas investeringar i infrastruktur, tidigare var det ett helt annat klimat.

Omvändningen har inletts sedan länge. Det började med uppgörelserna om Citybanan och Förbifart Stockholm. Det fortsatte med att sätta en tunnelbana till Nacka på kartan. Nu är staten även intresserad av att diskutera T-bana till Orminge, samt Barkarby och statligt stöd till kollektivtrafik till Karolinska m m. Inte minst är tankarna på att koppla samman blå och grön linje till Gullmarsplan eller Skärmarbrink intressanta.

– Att statsministen och rege­ringen går in i det här betyder att detta är viktigt för hela Sverige. Stockholm är vår tillväxtmotor. Den största bristvaran i Stockholm är bostäder och om det ska gå att bygga tiotusentals bostäder måste det finnas bra kollektivtrafik, säger HG Wessberg i DN.

Värdet av att regeringen och Stockholmsregionen går – inte bara i takt utan kanske t o m hand i hand – ska verkligen inte underskattas. På oppositionssidan är bilden betydligt mer splittrad. Socialdemokraterna har inget glasklart ”track record” av att stödja uppgörelser om trafiken i Stockholmsregionen. I senaste valet var de beredda att folkomrösta om Förbifarten. MP stödjer naturligtvis inte den senare. V vill ha trådbussar. Spåren mot framtiden stakas ut av Alliansen.

Intressant?

Comments

  1. ”Omvändningen har inletts sedan länge. Det började med uppgörelserna om Citybanan och Förbifart Stockholm. Det fortsatte med att sätta en tunnelbana till Nacka på kartan. Nu är staten även intresserad av att diskutera T-bana till Orminge, samt Barkarby och statligt stöd till kollektivtrafik till Karolinska m m. Inte minst är tankarna på att koppla samman blå och grön linje till Gullmarsplan eller Skärmarbrink intressanta.”

    Det började _egentligen_ med att de rödgröna skötte fögderiet väl, efter att de borgerliga tog över stadshuset så har arbetslösheten i stan och dess kringkommuner ökat markant, dessutom har inkomsterna minskat väsentligt för dem som inte tjänar 25.000.- i månaden eller mer. Nu är många sysselsatta i arbetsmarknadspolitiska åtgärder och fler har mist sin a-kassa och fler och fler förlorar sin sjukpenning.

    Bostadsbyggande skriver du, ja det är våldsamt eftersatt. Istället satsar den borgerliga majoriteten på att bygga om Slussen, det är uppenbarligen viktigare att bygga glaspalats på Slussen är att se till att de arbetslösa får jobb. Slussen kommer kosta stockholmarna 15-19 miljarder innan det är klart, och dessutom korka igen trafiken i fyra fem år.

    Så vad borgarna än har gjort så är det inte till förmån för vare sig trafiken eller de medborgare som har mindre än tjugofem tusen i månadslön. Man har inte ens genomfört Taxén-Ohlins tak-över-huvudetgaranti…

  2. Visst, man kan avvisa en annans uppfattning med ditt sätt att formulera dig, men blir det trovärdigt när man inte ens bemöter det i sak?

  3. Att plocka in Slussen – som måste byggas upp från grunden oavsett vilken framtida utformning av den man önskar sig – är inget annat än löjeväckande.

    Däremot kanske det är så att den nya trenden innebär att även Salem är berett att gräva lite djupare för att få fram mark för bostadsbyggande – och kanske även med lite tur förstärkt kollektivtrafik? Tidigare har man ju fått intrycket att kommunledningen betraktat kommunen som mer eller mindre färdigbyggd?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: