Arlanda på tillväxt – men hur länge?

Frisk vy från flygledartornet (Foto: Hans-Erik Malmros)

Frisk vy från flygledartornet (Foto: Hans-Erik Malmros)

Igår sammanstrålade moderata kommunalrådsgruppen uppe på Arlanda flygplats. Som ordförande fick man vara på alerten, då det var en diger samling föredragshållare vi fick lyssna till under en förmiddag. Ett stort tack till Hans-Erik Malmros som plockat ihop programmet!

Det moderata oppositionsrådet Olov Holst hälsade oss välkomna, med en rapp och tydlig bild av Sigtuna kommun, från Erik Segersälls dagar till valrörelsen inför 2014.

Vårt moderata statsråd Tobias Billström tog vid och gav oss en dagsaktuell bild av migrationsfrågorna. Markus Uvell, Timbros VD, gav sin syn på ”Folkhemspopulismen och Sverigedemokraternas väljare”. Två bra föredrag som vidgade vyerna och gav en bra diskussion. Vi hoppas alla att Tobias hann till riksdagens EU-nämnd efteråt.

För ”08-perspektivet” var Sweavias flygplatsdirektör Kjell-Åke Westins berättelse om Arlandas läge för dagen mycket angeläget. Arlanda växer, dess betydelse för Stockholmsregionen kan knappast överskattas. Nya kommunikationer är på gång då en stor del av pendeltågen om ca en vecka går Älvsjö-Stockholm-Arlanda-Uppsala, i rusningstrafik går vissa tåg ända från Tumba! En stor nyhet inte minst för oss på Södertörn.

Men det är miljöfrågorna som är Arlandas styrka, paradoxalt nog också dess största hot. Arlanda ligger i toppgruppen miljömässigt i världen, har rankats högst och fått pris för sitt miljötänkande. Ändå är det utsläppstaket för CO2 som hotar trafiken, trots gröna inflygningar och akvafär (utnyttjande av jordvärme och kyla för värmereglering). En domstolsprövning ligger framför flygplatsen. Min uppfattning är att det är fundamentalt viktigt att Naturvårdsverket, som är stor aktör i frågan, inser styrkan i Arlandas miljöarbete och beaktar dess roll för hållbar tillväxt för Sverige och Stockholmsregionen.

Vi tackar Swedavia och Arlanda för en mycket bra dag!

Intressant?

Comments

  1. Jag tror att Arlanda är på tillväxt. Huvudkonkurrenten Skavsta backar, och RyanAir kan möjligen komma in på Arlanda. (Hur går det med tåg-tvärbanan Järna-Nyköping/Norrköping då?).
    Om Ryan struntar i Sverige (om Arlanda nobbar Ryan), blir det folkstorm, och Norvegian sväljer SAS.
    Ungefär så tror jag att det fungerar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: