Mitt i, 30 år av medieskugga

Mitt i Botkyrka-Salem fyller 30 år. Jag kommer så väl ihåg när de entusiastiska grundarna satsade massor av tid, energi och talang på sitt projekt. Tidningen stod för nya grepp i Botkyrka kommuns mediala debatt, tiden strax före Salem blev egen kommun 1983. Redaktionen var envetna i att välja nya angreppsvinklar som ofta handlade om att beskriva de kommunala frågorna på ett begripligt sätt så att ”mannen på gatan” ville läsa. Den strategin lever kvar än idag, den nutida redaktionen efterlever den förtjänstfullt.
Som Salempolitiker då, vid nystarten av kommunen, upplevde man den mediala attityden till Salems kommun som överseende, nästan lite nedlåtande. Kommunen fick ju borgerlig majoritet till skillnad från Botkyrka, ett agerande från väljarkåren som Mitt i inte alltid verkade bekväma med. Om ”kritisk granskning” formade den traditionella journalistiska arbetsnormen, upplevde vi att när Mitt i skrev om Salem kunde man ofta även läsa in en satirisk underton, frekvent använd på ”stories” som låg lite vid sidan om huvudfåran.
Det är inte utan att jag ibland reagerar på samma sätt idag, när man läser Mitt i. Men det vanliga är dock att jag inte reagerar alls. Precis som för 30 år sedan domineras tidningen helt av artiklar om händelser i Botkyrka. Kommunen är fem gånger större än Salem, men jag brukar få leta länge efter artiklar om hemorterna.
”Hälsan tiger still, det ska väl du vara nöjd med?”, kanske någon säger? Må så vara, men tyvärr upplever jag att Salem ständigt befinner sig i en medieskugga, mörkare än på många andra håll i landet. Föreningsliv, bostadsmarknad, de kulturella aktiviteterna och Salempolitiken förtjänar bättre än att blinka till i spaltnotiser (i bästa fall). Gör man anspråk på att vara en lokaltidning har man också ett ansvar för att lysa upp tillvaron, inte nödvändigtvis för ”makten”, men för de nära 16 000 invånare som utgör läsekretsen.

Comments

  1. Nätet ökar i betydelse för publicering.
    Papper minskar i betydelse.
    ”Mitt i Salem.se”….
    Javisst. Med Google Alert och Apple TV kommer nyheterna rätt ut på folks TV.

Kommentera

