Bussloopen i Rönninge

Normalbuss vid Rönninge station

Det har uppstått oklarhet i bussfrågan i södra Rönninge. Ska det bli ringlinje eller den beslutade sträckningen runt Uttringe med ny vändslinga på Sandbäcksvägen, i trakterna kring Barrtorp? Kommunens beslut har utmanats av Rönningepartiet som nu menar att de fått rätt av SL.

Under ett antal år har Salems kommun i diskussionerna med SL drivit frågan om en busslinje i området. Det har varit helt avgörande för oss att utgå från SL:s krav för busstrafik, utan deras OK – ingen buss. I alla år har SL hävdat att man endast kör med normalbuss, inga minibussar. En av anledningarna är svårigheterna att ratta en normal SL-buss genom  Sandbäcksporten med anknytningsvägar. Efter en provkörning med normalbuss 2009 fastslog SL skriftligt vilka krav man hade på vägförbättringar m m. Kommunen har fastställt en principlösning för busslinjen helt utgående från dessa krav, vilket bl a kostar drygt 9 miljoner i investeringar.

Under 2010 började den nuvarande närtrafiklinjen trafikeras med en ”trekvartsbuss” (mitt uttryck, ett bussfordon som inte är normalstort men heller inte en minibuss), även genom Sandbäcksporten. Detta förvånade alla och gav Rönningepartiet vatten på sin kvarn. Vi har vidhållit kravet på normal busstrafik, eftersom det så entydigt varit SL:s krav och enda sättet att få normal busstrafik till stånd. I ett brev till kommunen har SL nu skrivit att de kan tänka sig en ringlinje.

I torsdags träffade vi SL. Vi framförde då dessa utgångspunkter:

  1. Vi vill att kommunen och SL väljer den trafiklösning för södra Rönninge som ger bästa kapacitet och turtäthet.
  2. Det måste vara en hållbar lösning som inte ändras vid nya upphandlingar eller nya fackliga krav. De besked som nu ges om ringlinje eller ej, Sandbäcksporten etc , måste därför vara bindande.
  3. Kommunen ska anlägga säkra och normala hållplatser, inga ensamstående stolpar i dikeskanten. (Därför behövs den dominerande delen av de drygt 9 miljoner kronor som anslagits.)

SL ska nu studera Sandbäcksporten och backen söder därom samt den övriga trafikmiljön och komma med ett definitivt besked i april. Prestige bör inte höra hemma i en diskussion som denna, även om Röp nu gör sitt bästa för att vinkla frågan till att ”SL förkastat majoritetens linje” etc. Jag ser också att Röp på sin hemsida påstår att jag angett 15-20 miljoner kronor som investering för busslinjen, vilket inte är med sanningen överensstämmande.

Vi kan tillstyrka en ringlinje förutsatt att det är den bästa trafiklösningen och stöds av SL. Vi avvaktar aprilmötet. Det är också skälet till att planuppdraget för vändslingan får vänta på behandling i Kommunstyrelsen.

Intressant?

Comments

  1. Daniel says:

    Se där vad en frisk fläkt som RP kan tillföra – vips så funkar det med en mindre buss!

    Ja det är väl inte helt RP’s förtjänst egentligen kanske, men ändå, det belyser att det behövs idéer och impulser för att tänka i nya banor, och inte alltid utgå från traditionella lösningar.

    Men kommunen vidhåller kravet på ”normal busstrafik”? Om du med det menar ”fullstor buss” så låter det verkligen som att det gått prestige i att driva igenom den ståndpunkt som hävdats trots att utvecklingen sprungit ifrån den.

    Det är ju klart trevligare med en liten buss så länge passagerarantalet inte motiverar något annat. Dessutom säkrare eftersom den är lättare att manövrera på våra tämligen krokiga små vägar.

    • Ursäkta, men har du verkligen läst det inlägg du nu kommenterar?

      (Jag tycker inte jag ska behöva skriva om det.)

      /. Lennart Kalderen

  2. Daniel says:

    Jodå och läste igen nu. Bad för säkerhets skull också en annan person läsa och analysera om det fanns någon diskrepans i min kommentar jmf med det du skrev.
    Vi hittar ingen. Du kanske vill förklara?

  3. Du talar om ”prestige”. Jag avslutar mitt inlägg med följande:
    ”Vi kan tillstyrka en ringlinje förutsatt att det är den bästa trafiklösningen och stöds av SL. Vi avvaktar aprilmötet. Det är också skälet till att planuppdraget för vändslingan får vänta på behandling i Kommunstyrelsen.”
    Våra krav på buss i södra Rönninge är mina punkt 1-3 i mitt inlägg ovan.

    /. Lennart Kalderen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: