”Agressiva spärrar”

Ny sätesdesign inom SL

I tisdags var jag med om en retorisk uppvisning som slog an stråk av déja vu i landstingssalen. Vänsterpartiets Ylva Nord diskuterade kollektivtrafiken, närmare bestämt spärrarna till tunnelbanan och pendeltågen.

Vänsterpartiet gillar inte spärrar, de vill ha öppen spärrlinje, d v s fritt fram utan biljettkontroll innan färden. Det har förekommit att resenärer anmält personskador i samband med att spärrar passerats. Det är naturligtvis något som bör ses över. Men argumentationen från (V) svävade över alla spärrar.

”Vi är för icke-våld i kollektivtrafiken!”. ”Hur ska man undvika att skadas av dessa aggressiva monsterspärrar?”.

Om plankningen som spärrarna ska förhindra förkunnades följande. ”Jag kallar inte plankning för fusk eftersom det handlar om folk som inte har råd.” ”Ta det över skatten istället så blir det rättvist.” (Nolltaxa således, min anm.)

Slutligen betecknades de gallerior och handelsytor som byggs för att ge SL intäkter och resenärerna närservice som ”kommersialism som tar utrymme från T-banan”. Så långt Ylva Nord (V). Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) tyckte detta var en intressant interpellation.

Ylva Nords anföranden påminde mig om varför den politiska lågan flammade upp inombords en gång på 1970-talet. Tack för det! Men vi som värnar kollektivtrafiken erkänner också att de 50-procentiga biljettintäkterna är nödvändiga om trafiken och servicen ska utvecklas.

Intressant?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: