Struktur, resultat och bra skolmat på Rönninge gymnasium

I veckan hade jag bjudit in mig själv till Rönninge gymnasium. Gymnasiet har varit föremål för många politikers särskilda intresse och värnande, alltsedan det startades i mitten på 1990-talet. Då var det till övervägande del kommunens egna ungdomar som gick i Rönninge gymnasium, numera ligger Salems andel på 25%, Södertälje är den vanligaste hemorten för de studerande.

Rönninge gymnasium erbjuder de traditionella programmen, men också barn- och fritidsprogrammet och bygg- och anläggningsprogrammet. Det senare är ett mycket lyckat och omtalat samarbete med de större byggföretagen t ex NCC och Peab m fl, där eleverna har stora möjligheter att få jobb direkt efter utbildningen. Rektor Johan von Gerber berättade att gymnasiet numera – som försöksverksamhet – kan erbjuda ett fjärde år på teknikprogrammet, som en av tio skolor i hela landet.

Gymnasiet har förbättrat sina resultat kraftigt de senaste åren. Antalet avhopp är få. Jag fick se prov på en mycket strukturerad lektion i psykologi som fick mig att med viss rodnad Blockschema där varje lektion är 3:20 timmar lång är unikt för Rönninge gymnasium. Det ger bättre flexibilitet och större studiero. En ambition – utöver många andra – som jag uppskattade var att man försökte minimera antalet möten inom skolan. Gymnasiet har anställt en egen kock. Resultatet är uppseendeväckande, mängden kastad mat har minskat från 30 kg/dag till 3 kg/dag!

Jag fick också träffa en grupp lärare och annan personal. Bland de synpunkter jag fick med mig var inte minst ventilationsfrågan. Förvaltningen jobbar med den frågan, drygt 9 miljoner är anslaget till nyinvestering under året. Personalen framförde också synpunkter på städorganisationen. Sammanfattningsvis: tack för en mycket trevlig förmiddag! Titta gärna närmare på Rönninge gymnasiums hemsida här.

Intressant?

Kommentera

