Om skoldatorerna: Tack för uppvaktningen!

För ett par veckor sedan blev vi uppvaktade av fem elever från högstadiet i Rönninge skola, Nytorpsskolan och Säbyskolan. De framförde att de trådlösa nätverken fungerade dåligt, att datorerna var tröga och att lärarna inte var tillräckligt framåt när det gällde att utnyttja datorer i undervisningen.

Sedan åsskiftet 2010/11 ska kommunen ha fungerande trådlösa nätverk i samtliga grundskolor, detta är beställt och anslagit pengar för. Jag har fått rapporter om att funktionen inte är hundraprocentig. Enligt IT-enheten beror detta på att bandbredden inte räcker till för att ”streama” ned filmer o dyl. Nätverken är främst avsedda för genuint skolarbete. Speciella ”surf-zoner” skulle också underlätta. Datorerna är moderna, ingen dator bör vara äldre än tre år eftersom vi leasar datorerna i treårsperioder. IT-enheten tror dock att det finns mängder av olika program installerade, vilket försenar uppstartsfrekvensen.

Barn- och Utbildningsförvaltningen arbetar med en IKT-strategi (IKT=informations- och kommunikationsteknik) för att utveckla lärarnas IT-kunskaper. Det är inte en självklarhet hur man växlar om undervisningen från genomgång i grupp till självständigt kunskapssökande via dator. Det är heller inte en självklarhet att så ska ske, om jag får framföra en uppfattning. Däremot är det en viktig strävan att utveckla pedagogiken så att datorn kan spela en större roll. Förvaltningen och nämnden har här en viktig uppgift. En del talar om ”en dator per elev” som ett suveränt mål för kommunen. Det är möjligt, men som sagts förut på denna blogg, det handlar inte bara om kvantiteten datorer, utan minst lika mycket hur de ska användas.

Det ligger i luften att IT-diskussionen lätt hamnar mellan två stolar. Elever och lärare i skolorna har sin uppfattning om hur tekniken fungerar, den centrala IT-enheten i Kommunalhuset har sin. Men dessa två stolar ska vara sammanlänkade. Här ska det inte dras åt olika håll. Nyckeln heter felanmälan. Kommunen har ett bra system för att felanmäla och få problem åtgärdade, vi har en alert IT-enhet. Jag är övertygad om att rektorer och IT-ansvariga på våra skolor är angelägna om att göra sitt bästa för att ta hjälp av IT-enheten och få saker och ting att fungera. Som politiker är vår främsta uppgift att medverka till att detta system fungerar och det kommer vi att fullfölja.

Jag vill tacka eleverna för uppvaktningen. Mitt svar på deras skrivelse finns här. Kommunen försöker gå framåt med IT i skolan på traditionellt Salemvis; tjänstemän och politiker ska kunna hålla en nära kontakt till problem och möjligheter och därmed kunna göra det bästa av situationen. Det är strategin för ”den nära kommunen”.

Svarsbrev om datorer

Intressant?

Comments

  1. Förutsatt att WiFi i skolan är fackmannamässigt byggd – d v s inte med utrustning för hemmabruk och av kompetenta tekniker – är responsen adekvat.

    Att skoldatorerna tillåter installation av icke auktoriserade program låter i o f s oroväckande. Och, även om man tillåter sådant, finns lösningar som tillåter att man enkelt återställer datorn till ursprungsskick efter att de kletats ned med dynga.

    Mårten

  2. Tja, om installationen görs fel eller med prylar tänkta för konsumentbruk krävs inte mycket för att den ska gå på knäna. Har ni, exempelvis, valt utrustning som klarar även 5 GHz? Även om nätet naturligtvis inte bör användas för ren nöjessurf finns ganska många videor på Youtube och andra ställen som har vetenskapligt innehåll. Sådana kan det definitivt vara en poäng för elever att kunna ha tillgång till även utanför klassrummen!

    Mårten

  3. Det kommer in klagomål från elever på funktionen hos det trådlösa nätet. Kommunen går genast i försvarsställning, och tillrättavisar eleverna med att nätet fungerar som det ska, och att det troligen är elevernas användning som är felaktig. Har nätet ö h t kvalitetstestats, för att se om det uppfyller de krav man avsåg att tillgodose vid införskaffandet? Hur många samtidiga användare man skulle kunna uppnå, och med vilken hastighet? Eller är det så illa att man inte alls ställde upp några sådana krav?

    Saken är den att det inte bara handlar om att använda rätt utrustning, utan även förstå hur ett trådlöst nät ska byggas. Det är INTE självklart att en ”it-tekniker” förstår sådant, enbart baserat på titeln.

    Mårten

    • Nej, nätet har inte fungerat helt OK.

      Nätverket är en väletablerad nätverkslösning som används av flera andra kommuner i Stockholms län. Det är konsulter med mångårig erfarenhet som skött installationen. Nätet är nyligen kvalitetstestat med goda resultat och testas fortlöpande.

      Din användning av begreppet ”försvarsställning” är omöjlig att bemöta, för då går man ju också i försvarsställning. Det senare kan man dock knappast beskylla dig för.

      /LK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: