SvD vill inte bygga spårväg?

SvD fortsätter sin kampanjjournalistik mot spårvägar i Stockholms innerstad. Denna gång har de hämtat bränsle från undertecknad, i utkanten av den radiella periferin i Stor-Stockholm. Intervjun gjordes för en dryg månad sedan, i samband med att Trafiknämnden antog stomnätsstrategin för innerstaden.

SvD har återgett mitt uttalande korrekt. Jag är fullt övertygad om att det behövs mer spårvägar i innerstaden för att öka kollektivtrafikandelen, minska köerna och öka framkomligheten. Om man betänker att resandemängden på stomlinje 4 motsvarar hela SJ:s persontrafik blir slutsatsen att kapaciteten måste öka längs den linjen och att andra måste till.

SvD envisas också med sina kostnadsberäkningar som utgår från Spårväg Citys upprustning. Den ser jag inte som relevant för den sortens resonemang, snarare mer perifer än central.

Tilläggas till citatet i artikeln bör att jag ägnade en stor del av intervjun åt att argumentera för Spårväg Syd, den föreslagna linjen mellan Flemingsberg-Kungens Kurva-Skärholmen-Fruängen-Älvsjö, som kommer att visa att spårvägar ökar kollektivtrafikandelen mer än forskarna tror, inte minst utanför tullarna.

Intressant?

Comments

  1. Men det går bra att annonsera på spårvagnarna. SvD har en hel vagn på spårväg City klistrad med SvD-reklam.
    Så både resenärerna (över 90 % enl. SLs egna mätningar) och de som köper reklam tycks vara nöjda med spårvagnarna.

  2. SvD är tyvärr inte intresserade av att diskutera spårväg (eller stadsutveckling överhuvudtaget) sakligt. Det är tyvärr tydligt sedan flera år tillbaka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: