Att leda en kommun #2 – ”Det som ska göras bör också mätas”

Salems kommun har ett system för mål- och resultatstyrning kallat ”MåliS” (Mål i Salem). Det kan låta väl kommunalgrått, men faktum är att ”MåliS” är det projekt som jag engagerat mig mest i. Varför? För att vi förtroendevalda över huvud taget ska kunna ta vårt demokratiska ansvar och säga att vi styr.

Den kommunala vardagen är fylld av papper och möten. Vi förtroendevalda försöker stå starka mitt i en strid ström av information som flödar som en Norrlandsälv i maj. För att kunna känna att man gör skäl för arvodet gäller det att selektera och penetrera information. Texterna är fullmatade av bakgrundsbeskrivningar, uppdrag, tidigare beslut, statliga riktlinjer m m. Det gäller att veta hur man ska läsa för att fånga den lilla andel information som verkligen betyder något.

För en förtroendevald är svaren på de verkligt intressanta frågorna inte alltid lätta att finna. ”Vad kostar beslutet?”, ”När blir det klart?”, ”Hur ska projektet utföras?”, ”Hur har man lyckats?”, ”Vad har gått fel och varför?” är alla självklara frågor. Men det kräver att en fritidspolitiker är djärv och kanske t o m på gränsen till fräck, dels för att ställa dessa frågor, men också för att verkligen få svar. Politikernas och tjänstemännens utgångspunkter är inte alltid desamma. Alla vill leverera en verksamhet som uppskattas av medborgarna, men de förtroendevalda tar hänsyn till partiintressen och tjänstemännen har en stark tillhörighet till sin egen organisation och sina kollegor. Tjänstemännen vill kanske bygga in säkerhetsmarginaler i sina svar, t ex om de verkliga kostnaderna. För det ska ju inte behöva inträffa att politiker undanhålls information om konsekvenserna av olika förslag som framläggs.

För att utkristallisera, fokusera och ta fram själva essensen i den kommunala verksamheten har vi använt oss av ”MåliS” och deras röda och gröna ”smileys”. (Rött för att målet inte är uppnått, grönt för att man nått dit den mätbara målnivån.) Därmed har vi etablerat ett system som ger en effektiv uppföljning. Därmed kan vi själva, våra partimedlemmar och inte minst salemborna, läsa i svart på vitt (eller i rött/grönt och vitt) vår mätbara information av det resultat och den kvalité som Salems kommun levererar. Att informationen ska vara läsbar på webben är en självklarhet.

Nu ska det köpas in ett nytt system som ska ersätta ”MåliS”. En delikat uppgift som syftar till att ge den lokala demokratin de instrument som krävs för att förtroendevalda ska kunna utföra sina uppgifter. Det är en uppgift som inte får fuskas bort.

Intresserad?

Annonser

Comments

  1. Det är ju utmärkt med uppföljning! Annars, fast det kanske främst gäller den statliga nivån, kan man ibland misstänka att man låter bli uppföljning för att man inte tror på resultat.
    Vad är det då som varit mindre bra med MåliS, och som motiverar investering i något nytt(vad det nu är)?

    Mårten

    • MåliS har varit mycket värdefullt och ett ”tungt lass” att dra igenom, en gång i tiden. Det behöver moderniseras när det gäller layout m m för att ytterligare ”vässa” uppföljningen. Antalet mål och indikatorer ska minskas, systemet ska anpassas bättre till konceptet balanserad styrning. Det ska bli enklare att hantera för tjänstemännen. Det är några skäl. / Lennart

  2. Fast layout är väl mest en kosmetisk fråga?

    Vilka mål och indikatorer försvinner?
    Pågår en ensning av uppföljningsmodellerna rentav inom ramen för Södertörnssamarbetet?

    Mårten

    • Layouten är viktig för att uppföljningen ska vara intressant och tydlig, också viktig för att hålla ordning på strukturen. Vilka mål och indikatorer som ska ändras blir en fråga för 2012. Detta arbete är inte kopplat till något samarbete på Södertörn. / LK

  3. Exakt vad är det som ska handlas upp? Ett it-system?
    Borde inte ”system för mål- och resultatstyrning” vara ett område där (frivillig) standardisering inom den kommunala sektorn har en poäng? För att sänka kostnader och möjliggöra/förenkla jämförbarhet?

    Mårten

    • Nja, det här får nog anses tillhöra det kommunala självstyret. Jämför gärna med näringslivet och deras styrsystem, ingen standardisering där. Däremot finns det åtskilligt med jämförelser mellan olika kommuners nyckeltal och prestationsmått. Sveriges Kommuner och Landsting har flera olika. Dessa bygger på standardiserade faktainhämtningar. / Lennart

  4. Jag tycker personligen att det är ganska befängt att så många kommuner bygger upp helt egna teknikplattformar, navigeringar och publiceringslösningar för sina webbar. Inom ramen för en gemensam navigering och basplattform(helst överenskommen på frivillig väg) borde speciellt små kommuner kunna koncentrera sig på innehåll, typografi och färger och spara en hel del pengar på gemensam it-drift.

    Så vad är det som ska handlas upp i det här fallet? Ett it-system?

    Mårten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: