”Tuben är inte gratis”

”Tuben ska va´gratis” väste en ”planka.nu”-medlem till mig när jag gick upp mot Landstingshusets entré, förbi en mindre ansamling av tält som de (olovandes) slagit upp på gräsmattan. (”Allmän sammankomst” lär polisen ha förklarat sin ovilja till ingripande med.)

Preludierna till gårdagens trafikdebatt var bl a en serie artiklar i Svenska Dagbladet som hade ett och samma budskap: att landstinget måste bygga fler tunnelbanesträckor. SvD hade envist utmålat Alliansen och vårt trafiklandstingsråd Christer Wennerholm som motståndare till ytterligare T-banor. Därför skrev fyra alliansföreträdare en debattartikel i SvD och klargjort att man nu tänkte ta upp samtal med Regeringen om utvecklingen i Stockholmsregionen efter 2021. Den rödgröna oppositionen i landstinget tog tacksamt upp SvD:s kampanj. Nu eftersträvar man plötsligt byggstart på nya T-banesträckor redan 2017.

Om detta har jag två kommentarer. ”Cederschiölds-uppgörelsen” om infrastrukturutbyggnad har lett till riksdagsbeslut om 100 miljarder i statsbidrag till vår region. Åtgärderna omfattar bl a Citybanan, Förbifarten, dubbelspår till Södertälje centrum m m och sträcker sig fram till 2021. Därmed lever vi i en historisk tid. Aldrig har så mycket pengar satsats från staten till infrastrukturen i Stockholmsregionen. Därutöver gör SL mycket stora satsningar på bl a Spårväg City, Tvärbana Norr, upprustningar av T-banegrenarna till Farsta och Hagsätra samt nya signalsystem på röda linjen. Det är verkligen mycket som händer just nu. Att då försöka ”sätta mediebilden” av att nya T-banesträckningar ska byggas inom kort, är lite väl populistiskt.

Alliansen har hela tiden haft uppfattningen att vi måste föra en ny dialog med staten om tiden efter 2021. Det gäller förvisso att diskutera nya T-banesträckningar till Nacka m m, men inte minst att tidigt få ytterligare statsbidrag till sista etappen av Citybanan från Tomteboda till Kalhäll och ett fullföljande av Spårväg Syd (Flemingsberg-Kungens Kurva-Älvsjö). Den sistnämnda är oerhört angelägen för tvärförbindelserna på Södertörn. Den förstnämnda behövs för att Citybanan ska kunna utnyttjas fullt ut.

I landstingsdebatten igår förde jag fram bl a detta budskap under temat, ”jag är ett gnetande kommunalråd som blir lätt vilsen när tidningarna börjar rita nya T-banesträckningar som om de bara kostade papperet och trycksvärtan de skrevs på”. Såväl de tältande ”plankarna” som den mer bofasta oppositionen bör betänka att ”Tuben” inte är gratis.

Intressant?

Läs också Christer G Wennerholms blogg, SvD:s Brännpunkt idag och DN.

Annonser

Comments

  1. Mötes- och yttrandefrihet va? Polisen är såna paragrafryttare! Om du hade fått bestämma hade det antagligen varit annat ljud i skällan.

    Nåväl, om du hade pratat lite med demonstranterna så tror jag att du hade fått klart för dig att vi är mycket väl bekanta med vad saker kostar. Förbifarten – vilken enligt SIKA kommer skapa mer trafik och korkas igen – borde få ge sig till förmån för kollektivtrafik. Det hade betydit minst 30 miljarder till den klimatsmarta och effektiva tunnelbanan! Och med större kapacitet (och nolltaxa!) skulle man kunna få bort bilar från vägarna så att de som verkligen behöver kan komma fram.

  2. 100 miljarder satsas ju inte på kollektivtrafik om minst 30 miljoner av dessa går till en bilväg…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: