Bakåtsträvande om Rönninge

Fullmäktige tog i torsdags beslut om en principlösning för hur busslinjen i södra Rönninge ska dras. Rönningepartiet var emot. Det är ganska avslöjande. Idag trafikeras området med närtrafik per ”kortbuss”, vilket egentligen är färdtjänsttrafik. Turtätheten är sparsam.

Principlösningen har jag presenterat tidigare här. När västra och södra Rönninge förtätas krävs trafik normalstor SL-buss med normal turtäthet. Busshållplatser och vägförbättringar anges, 9 miljoner kronor är budgeterat som markeringsbelopp. Bussträckningen är kopplad till ett par detaljplaner, framför allt Heliodal och Solliden.

Rönningepartiet ville behålla dagens närtrafik med minibuss, dock med högre turtäthet. Partiet tyckte att de 9 miljonerna då kunde sparas.


(Illustrationen har ringa samband med blogginlägget.)

Man undrar: Hur vill Rönningepartiet att Rönninge ska utvecklas om man är motståndare till normal kollektivtrafik? Hur ska kollektivtrafiken kunna vinna ”marknadsandelar” från privatbilismen om man gör det omöjligt för normala SL-bussar att köra i området? Hur tror Rönningepartiet att pendelparkeringen vid Rönninge centrum ska räcka till om inte Rönningeborna får en vettig busstrafik?

Partiet blottar sina underliggande motiv. Rönningepartiet vill få stopp på detalljplanerna i södra och västra delen. Därmed motverkar de utbyggnaden av vatten och avlopp, de blockerar fastighetsägarnas möjligheter att stycka av och – sist men inte minst – de verkar vilja behålla dagens undermåliga vägnät.

Det är bra att Rönningepartiets politik demaskeras. Den känns bakåtsträvande.

Intressant?

Comments

  1. Mårten says:

    En snabb titt på Rönningepartiets hemsida är lite avslöjande. De blandar materia rätt friskt, och lyfter bl a fram att Salem bytt till Google Apps. Som om det skulle vara Rönningepartiets förtjänst?

    Sedan letar man mest problem, får man intryck av, och pekar inte särskilt mycket åt vart man själva vill komma.

    När det gäller avlopp kan väl kommunen ändå gå vidare med utbyggnad, av miljöskäl, utan avstyckning även om det skulle vara en ekonomisk mardröm för de flesta villaägarna? Miljöskäl talar väl för att gå vidare oaktat hur det går med annat?

    Mårten

  2. Ja, eller också vill man att kommunen ska bekosta utbyggnaden?

  3. Rönningepartiet säger att man arbetar för förnyelse och utveckling av Rönninge centrum. Hur?
    Man säger att något måste göras med centrum. Men vad?
    Man kritiserar att det utställda förslaget inte redovisar utformning/stil för föreslagen bebyggelse. Men vad vill man själv ha?

    Det är svårt att låta bli att dra slutsatsen att man tycker det är bekvämt att sitta och avfärda lagda förslag, utan att själva förmå eller vilja ta ansvar genom att sticka ut hakan och föreslå något…

    Man vill ha ett levande centrum, men man vill inte nödvändigtvis tillföra underlag för utökad service, i form av tillräckligt antal boende. Och ekonomin? Den berör man ö h t inte.

    • Att kommunen ska betala finns alltid som en konsekvens ingen vågar yppa, men ändå några siktar på. Genom debatt gäller det att belysa den konsekvensen.

      Det är de relevanta frågorna du ställer, om det finns alternativ och hur det möjligen ser ut. Ställ gärna de frågorna till Röningepartiet. / Lennart

  4. David says:

    Jag bor i området och åker bussen relativt ofta. Den är aldrig överfull, och skulle bara turtätheten ökas så är jag säker på att det skulle fungera utmärkt i säkert två år till. Därmed kan jag förstå Rönningepartiets ståndpunkt.
    Men med nuvarande nybyggnadstempo kommer det om två år att krävas mer än en kortbuss. Därmed är det nog dags att fundera på utökning redan nu. Klokt beslut.

    • Genomförandetiden för detaljplaner och anpassning av gator är nog mer än 2 år…

    • Trevligt att du instämmer.

      Alltsedan 1970-talet har normal busstrafik varit ett politiskt önskemål. Det är också det vanliga i motsvarande områden som t ex Tyresöhalvön m fl. Det är de trånga vägportarna och smala gatorna som lagt hinder i vägen.

      / Lennart

  5. Förresten; närtrafik med 5 minuters turtäthet är ju jättebekväm! Kanske är det något sådant Rönningepartiet vill ha, d v s att någon annan betalar för kalasservice?😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: