Inställda turer på buss 745



Under en längre tid har det varit många inställda turer på buss 745, Fridhemsplan – Mosshagen. Denna direktbusslinje är ett guldkorn för många pendlare från Salem, som på 50 minuter når Hornstull och Fridhemsplan. Tyvärr har många stått och väntat förgäves under den kalla månaden februari och början av mars. Kommunen har fått många mail och jag har själv fått uppleva hur det känns att läsa störningsinformation om att turen ställts in i samma ögonblick som den skulle avgå.

 Detta känns särskilt tråkigt eftersom jag sitter med i landstingets trafiknämnd som har SL inom sitt revir. Nu är det inte så att jag personligen eller kommunen kan lyfta luren och beordra fram bussar. Det styrs av SL:s avtal med undertentreprenören Nobina, som trafikerar från Eriksbergsgaraget i Norsborg. Dock har jag tagit initiativ gentemot SL eftersom jag upplevt att bussen varit nedprioriterad under en period av stora svårigheter för busstrafiken allmänt sett.

SL:s svar är att det under februari var 69 inställda turer, i genomsnitt 2,5 turer per dag. SL instämmer i att detta inte är acceptabelt. SL har påtalat detta för entreprenören Nobina. De har också påtalat att 745 inte får särbehandlas när Nobina har vagnbrist eller sjukfrånvaro. SL ansåg att entreprenören tog påpekandet på allvar.

Enligt SL har antalet inställda turer minskat kraftigt efter påpekandet och tillade att de kommer att hålla ett särskilt öga på situationen framöver. SL meddelar också att leverantörerna inte får betalt för inställda turer. Att Nobina ska ersättas av Keolis som entreprenör ska inte ha någon betydelse för hur avtalet uppfylls.

Svaret kan värderas olika, men den signal som framförts är klar och tydlig. Vi försöker hålla koll på situationen framöver och uppskattar om ni hjälper till att ”larma” om mönstret upprepar sig. En annan kanal är att meddela SL Kundtjänst när detta händer, information ska då gå vidare både till entreprenören och till SL.

Intressant?

Comments

  1. Peter Renström says:

    Inte bara buss 745, likadant har det varit med buss 743, vilket har resulterat i överfulla bussar på mornarna där folk har stått ända fram till vindrutan i bussarna. Och på väg hem har det stått någon från Nobina och meddelat att den och den turen är inställd idag, så jag skulle nog säga att när det gäller bussarna som går på eftermiddagen hem mot tumba, så har nog dom flesta linjer fått både en och annan tur inställd varje dag.
    //Peter

    • Tack för informationen. Som jag skrev så är den ordinarie kanalen att gå via SL Kundtjänst, vilket jag rekommenderar i första hand. Jag noterar självfallet din synpunkt och bär den med i problematiken. / Lennart Kalderén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: