Färdtjänstkunderna förtjänar valfrihet

I veckans Mitt-i Botkyrka /Salem menar Nils Larsson, City-Trafik, att SL gör fel som upphandlar färdtjänsttransporter med specialfordon genom beställningscentraler. Nils Larsson säger att han tänker lägga ned sitt företag om så sker. Förvaltningsrätten (första instans) har förvånande nog underkänt SL:s upphandling. SL har dock överklagat till Kammarrätten.

Det framgår rätt utförligt i artikeln att det är färdtjänstkundernas valfrihet och konkurrenshänsyn som gjort att SL valt att upphandla via beställningscentraler. Det stödjer jag helt och fullt. Det är viktigt att det finns flexibilitet i marknaden och alternativ för färdtjänstkunderna. Hellre flera mindre beställningscentraler hos privata entreprenörer, än en mastodont i landstingets eller SL:s egenregi.

Nils Larsson och jag har haft diskussioner om detta sedan sommarsemestern 2009. Nils Larsson vill inte starta någon beställningscentral. Han anser heller inte att samarbete med någon annan beställningscentral är något alternativ. City Trafik har istället valt att agera den juridiska vägen.

Jag blev mycket förvånad över Förvaltningsrättens dom. De anförde att SL använt de juridiska alternativen i Lagen om upphandling (LOU) på ett felaktigt sätt.

Som upphandlande enhet, d v s kund måste det vara upp till SL att välja vilken marknad man vill vända sig till. Skulle det annars vara förbjudet för kommuner att köpa transporttjänster från lastbilscentraler? Skulle Waxholmsbolaget hindras att köpa sjötransporter från rederier?

Nils Larsson anför att jag ”inte vet vad jag pratar om” beträffande beställningscentraler. Jag har varit informationschef och VD i Svenska Taxiförbundet i ca nio år. Då fick man en grundlig kännedom om hur beställningscentraler kan se ut. Det kan handla alltifrån Taxi Stockholm med över 1000 bilar, ned till ”kökstelefoner” och 1-2 fordon. Min bedömning är att majoriteten av landets taxi- och specialfordon hör hemma i beställningscentraler som är mindre än City Taxis 44 fordon.

Jag förutsätter att Kammarrätten ger SL rätt att handla upp från beställningscentralerna. Då hoppas jag också att City-Trafik väljer att anpassa sig till kundernas önskemål, inte minst för att det ligger i de anställdas intresse.

Intressant?

Annonser

Comments

  1. Du vet verkligen inte vad du snackar om! Detta kommer drabba kunderna och knappast på ett positivt sätt. Vad händer med kunderna som behöver trappklättrare när akordlön kommer att gälla?! Hur ska kunna tillhandahålla en god service och hög kvalité när man ska köra gamla, sjuka och rullstolsburna på tid?! Vi pratar om människor hära, inga paket!!! du skriver ”flera mindre beställningscentraler” men samtliga är ju underentreprenörer och kommer tillhöra i stort sätt samma växel. Hur kan det gynna konkurransen? Vidare snackar du om att du har varit informationschef, och då undrar jag om du nu är så duktig, hur kan de komma sig att denna information inte nått ut till så många kunder? ”With great power comes great repsonsability” – tänk på det du Lennart Kalderén!

  2. robert törnström says:

    Du Lennart verkar inte leva på samma planet som vi andra ,o int verkar du veta hur det fungerar i verkligheten med färdtjänst o vilka behov kunderna har ,det fungerar för några med det nya systemet men för dom flesta blir det helt fel ,men du bryr dig väl int du sitter visst på dubbla stolar så din försörjning är ju tryggad …

  3. Nils Larsson, City trafik. says:

    Du talar om kundernas valfrihet och konkurrenshänsyn men de beställningscentraler du talar om har samma ägargrupp nämnligen: Fågelviksgruppen och Samtrans.. Dessa beställningscentraler är inte blygsamma vad gäller anslutningsavgiften och påverkan blir att många mindre bolag slås ut i stora upphandlingar, vilket även Anna Starbrink( ordf. för Ftjnämnden) konstaterar i D.N. nätupplaga 2011-01-20. Där det även framgår att det inte är lagligt att upphandla så som skett!
    Det bör finnas en beställningscentral, gärna privat, dit alla som vinner en upphandling ansluts och där kunden i samband med beställningen kan välja vilket bolag denne vill resa med. DÅ uppstår verklig konkurrens både kvalitets, service och prismässigt och kunden slipper ringa fl olika nr.
    Dessutom är det vår starka tro att arbetsvilkoren för förarkåren kommer att försämras.

    • Fågelviksgruppen och Samtrans har inte samma ägare. Dagens system med en beställningscentral i färdtjänstens regi ska ersättas med fler beställningscentraler som färdtjänstkunderna ska kunna vända sig till. En aktör tyder på monopol, flera aktörer innebär konkurrens. Man kan säga mycket om transportbranschen, men knappast hävda att motsatsen gäller.

      Landstinget har klargjort sin önskan som upphandlare. Varför inte lyssna på kunden och marknaden? City-Taxi har den självklara möjligheten att starta egen beställningscentral.

  4. rolf eriksson says:

    9 år på taxiförbundet!!!! kanske lite för god kontakt uppstod med taxidraken fågelviksgruppen! mycket märkligt att man med den insyn kalderen har ändå väljer att införa momopol. detta har redan dragit iväg ekonomiskt, titta på sll hemsida. dessutom bör man ju kolla upp om det man vill införa är ok enligt svensk lag. jag är mycket orolig över kalderens beteende. som skattebetalare och kommuninvånare.

    • Sakupplysning: Under min tid på Svenska Taxiförbundet var inte Fågelviksgruppen medlem. I övrigt, se svar på annan plats. / LK

  5. En liten undran! hur många procent har fågelviksgruppen av färdtjänstresorna i stockholm idag? och hur mycket har samtrans?
    det kan väl ändå inte stämma att dom får monopol. har det kommit några nya växlar?

  6. manfred wagner says:

    Jag tror att du, Lennart Kalderen, just slagit första spiken i din kista. Ditt agerande visar på total brist på respekt för lagar. Dessa är tydliga ang. upphandlingar. Din tid i Sv. Taxiförbundet o SL visar ju var du står. Att sitta i Salems kommun och lyfta hög lön, och samtidigt motarbeta kommunens störste arbetsgivare till förmån för ett monopol leder direkt tankarna till mutor! Det mest positiva är ändå att du retat upp så många kommuninnevånare att starka krafter nu börjar agera för att få dig avsatt. Dessutom ska ditt, SL:s och färdtjänstens agerande bli föremål för en total granskning, vilket kommer att synas i medierna samt leda till fler rättsprocesser. En sista undran bara: har kommunen verkligen råd att mista sin störste arbetsgivare med åtskilliga arbetslösa som följd?

  7. Alexander S says:

    Lennart, Lennart, Lennart……. vilken härlig grav du har grävt åt dig och dina ”samarbetspartners”.
    ” Min bedömning är att majoriteten av landets taxi- och specialfordon hör hemma i beställningscentraler som är mindre än City Taxis 44 fordon.”
    Bara genom ditt uttalande ovan så motsäger du dig själv…. eller är det dags för Svenska 2 kurs. Eller menar man inte när man säger ”mindre än” att allt annat som understiger 44 fordon hör hemma i beställningscentraler medans 44 fordon och uppåt enligt din egen expertbedömning inte ”hör hemma” där.

    Hmm…få se nu vilka liknande koncept har vi i vår avlånga land som även har kallats ”den sista kommuniststaten tillsammans med Kuba och Nordkorea”av lite vassare politiker än mutade kommunpolitiker (dra egna slutsatser). Vänta lite….Systembolaget….kan det vara ett exempel på ett koncept där kunderna fritt kan välja var de vill lägga sina pengar för produkter eller tjänster. Och vad kallas detta för något i den okunniga allmänhetens ord…? Ahh..monopol!!

    Jag jobbar själv gentemot stat och kommun och ingen är gladare än jag över att man börjar granska och nysta upp lite kring offentlig upphandling…..ska bli härligt att hur framförallt kommunalpolitiker kommer i likhet med råttor på ett sjunkande skepp försöker smita undan kameror och ansvar. Vilket känns lite märkligt då dessa löjligt höga löner betalas ut just pga det tunga ansvaret du och dina kollegor bär på. I den riktiga världen så har man ju lön som baseras på prestation och ansvar. Ett begrepp som är ganska okänt för kommunpolitiker. Så dags för lite lönerevision också medans vi håller på. Men det blir en uppföljare till det kommande avsnitten i TV kring denna cirkus.

    Så Lennart, du skall ha ett jättetack för att du har varit duktig på ditt jobb som luttrad informationschef (vars uppgift är ju att sprida kunskap om vad som händer bakom kulliserna) och ser till att vi andra kommer att få lite info kring det som sker bakom kulliserna inom transport av det viktigaste vi har i vårt samhälle, människor! Våra nära och kära OCH dessutom människor med särskilda behov.

    Syns på Uppdrag granskning!
    /Alexander

  8. Alexander S says:

    I min iver av att gratulera dig till dina bravader så glömde jag att framföra en hälsning från oss andra aktiva medlemmar inom Moderaterna. Om man lyssnar på dina resonemang och tankebanor så är det nog dags att byta parti, finns några lediga platser tydligen hos Socialdemokraterna eller varför inte backa upp Vänsterpartiet. För vår röst kan du ju glömma ganska kraftigt.

    /Alexander

  9. Anita Johansson says:

    Jag reser dagligen med färdtjänsten och många gånger med City Trafik och alltid är det bästa service. Varför har inte kommunen försökt hjälpa istället för att själpa? Nu försvinner ytterligare ett företag från vår lilla kommun och därmed massor av skatteintäckter! Som kund har infon kring det nya varit knapphändig och den lilla inform jag har fått har skett genom förarna och MITT I inte från politikerna så jag som kund undrar också hur ni tänkt.

  10. Hur kan det komma sig att SL fortsätter att upphandla trots att Förvaltningsrätten satte stopp redan i juni. När domen kom i september slogs fast att hela förfarandet var felaktigt. Då går du och dina gelikar och överklagar. Räcker det inte med att andra landsting redan har försökt.
    Detta liknar politruk välde från gamla Sovjetstaten. Förvaltningsrätten slog ju fast att även politiker måste följa lagen. Du får väl skriva om lagen först.
    Vad är det för valfrihet att kunna välja mellan 2 st.

  11. Kommentarerna på detta inlägg verkar gå ut på några gemensamma temata: jag vet inte vad jag talar om, beskyllningar om mutbrott eftersom mitt parti och den borgerliga alliansen vill införa det nya systemet, detta är ”spiken i min kista”, eftersom jag valt denna linje. Det tycks också vara förkastligt att jag fått förtroendet att sitta i Trafiknämnden eftersom det blir ”dubbla stolar”.

    Jag tar gärna en debatt med sakliga argument. Välkommen tillbaka!

    /. Lennart Kalderen

    Lennart Kalderen
    070-623 29 00

  12. En stilla undran varför förutsätter du att kammarrätten ska gå SL väg ,ska inte du se till komunens bästa ?

  13. manfred wagner says:

    Ett sakligt argument skulle kunna vara: varför öppet bryta mot gällande lagar istället för att långsiktigt försöka ändra dem? Ett annat är hur det kommer sig att du/ni vill skapa en monopolliknande situation, som inte ger kunden större valfrihet än tidigare. Ett tredje är frågan om en kommuns stöd till sin störste arbetsgivare inte är viktigt? Särskilt då det i det här fallet rör ett välskött företag med mycket gott renomme’!

    • Lennart Kalderen
      070-623 29 00

      On 1 feb 2011, at 21:09, Lennart Kalderén wrote:

      Tack för ett sakligt inlägg! SL/Färdtjänsten bryter inte mot någon lag, förvaltningsrättens dom har inte vunnit laga kraft eftersom den är överklagad.
      Beträffande konkurrens och monopol vill jag hänvisa dig till mitt svar på Nils Larssons inlägg ovan.

      Sedan undrar du varför jag inte stödjer kommunens största företag. Ända sedan den första kontakten med City-Trafik sommaren 2009 har jag försökt hjälpa företagets ledning att anpassa sig till marknadens önskemål genom att uppmana dem att starta egen beställningscentral. Det är marknaden som ska styra företagen, inte tvärtom.  

      Lennart Kalderen
      070-623 29 00

  14. Intressant artikel och svar från vår folkvalde. Sen när svarar politiker på ”sakliga” frågor…?? Bryter man mot lagen så gör man men skulle mer än gärna vilja veta hur man gör det på ett sakligt vis??
    Jag blev arbetslös idag, tillsammans med mina kollegor. Jag har arbetat hos City i 10 år, som färdtjänstförare och vet att det är ett ibland de få bolagen som ens har ett kollektivsavtal i denna yrkesgrupp! Nu är jag erbjuden nytt arbete hos annan leverantör..finns inget kollektiv avtal och vid närmare granskning ingen AFA. Hur seriöst är det?

  15. gustav dahl says:

    Nu gäller det o ducka LENNART….

  16. Ragnar Karlsson says:

    Hej ”envåldshärskare” Lennart!
    Min övertygade uppfattning att Du inte vet vad Du har gjort.
    Kan det vara så att det är personligt,att Du inte kan med starka och
    framgångsrika företag som City trafik .
    Var det därför Du satte stopp för detta företag?,och 75 personer som blev
    utan arbete.
    Du nämner i dina inlägg om egen växel bl a o mycket annat som Du tydligen inte vet ett dugg om.Vore bra om höll dig till verkligheten som Vi f d färdtjänstchauförer befinner oss i idag,0ch vet hur verkligheten ser ut.
    Dessutom,varför har Ni inte gått ut med detta offenfligt,så alla handikappade har fått veta detta?
    Och dina egna tagna beslut,som ställer till ett”helvete” för oss,och för Fam. Larsson som äger detta företag,har Du något förslag ang.detta företag hur De ska gå vidare
    Och Du som kallar dig för Demokrat.???????????
    Jag personligen har röstat på Moderaterna i hela mitt vuxna liv,därför att i
    min naivitet har trott att Ni står för mänskliga värderingar.Detta får Mig att nog att tänka om.Jag bor inte i Salem,men jag hoppas i framtiden att såna som Du inte får sitta kvar som styrande i en kommun,och att det blir regimskifte i Salem.
    Ni moderater vill ju att man ska kunna arbete så länge som möjligt,men De satte Du stopp för genom detta beslut.
    Jag är 75 år,och har arbetat i detta företag i 10 år som extrachaufför och hade gärnat fortsatt,om det hade gått,men i och med etta ”diktaturbeslut”,så gick inte detta.
    En f d färdtjänschaufför och Moderat.
    Nu blir det nog Sverigedemokraterna för mig tack vare Dina idiotiska beslut
    En mycket besviken o förbannad Ragge.
    Har mycket mer att tillägga,men det får räcka för denna gång.
    Jag Hoppas Du svarar på detta.
    Jag önskar Dig inte en trevlig dag o fortsättning p g a detta

    Ragnar Karlsson.

    • Ragnar Karlsson says:

      Hej igen Lennart!
      Ber om ursäkt att jag kallar Dig vid förnamn eftersom Vi aldrig har möts eller setts.
      Hoppas att jag får göra det,och ta en diskussion gällande City trafik,och det Du ställt till med.
      Jag kommenterade denna fadäs Du har ställt till med,och hoppads på
      att du skulle kommentera mitt inlägg i debatten.
      Har ett förslag:kan vi inte ha ett möte där Vi får tala ut medvaranda,istället
      för denna ”pajkastnig” som pågår.
      Det är säkert en del missförstånd här som Vi kanske kan reda ut med detta möte.
      Om Du bestämmer tid och plats,så ska jag se till att Vi f d chaufförer kommer med Fam Larsson i spetsen(för nu har Vi ju tid att komma) .
      Du svarade inte på mitt förra inlägg,så nu hoppas jag att Du svar på detta.
      Detta är så pass viktikgt för oss som har blivit drabbade av Ditt beslut att
      Du ser till att Vi får ett möte
      ”Ragge”
      Ragnar Karlsson
      Du måste FÖRSTÅ våran situation

  17. Kan meddela att det precis kommit till min vetskap att ny dom inkommit fr förvaltningsrätten där de ÅTER igen beslutat att ny upphadlning skall ske! Allså just nu 2 FÄLLANDE domar. Hur många skall det behövas innan man medger att misstag (fusk) begåtts??!

    • manfred wagner says:

      Hallå! Återigen en fällande dom i förvaltningsrätten ang. direktupphandlingar med Taxi Södertälje, Taxi Norrtälje samt Ekerö Taxi i strid med gällande lagar om offentlig upphandling. Har du inte förstått att vad du tycker inte betyder ett dugg, så länge det finns lagar som reglerar denna typ av upphandlingar? Att göra en ”pudel” är oftast bättre än att stå kvar med hundhuvudet.

  18. Bo Appelstad says:

    Har läst din blogg. Blir förvånadöver att en politiker i din position kan uttrycka dig som du gör om färdtjänst som till idag har fungerat alldeles utmärkt för kunder och företag. Man ökar inte konkurrensen med detta beslut utan tvärtom. Nu blir det två stora företag, Taxikurir/08 och Samtrans. De kommer att ”äta” upp alla små åkare. Tack för att du skickar ut oss på CityTrafik i arbetslöshet och sänker ett välskött företag.

  19. Jag tycker att ni på City-Taxi tar en mycket enkel utväg och gör en helt galen analys om ni på något sätt vill göra mig eller andra ansvariga för att ert bolag inte vill lyssna till marknaden. Upphandlingen med det nya systemet har varit aktuell under lång tid. Bolaget har haft gott om tid att starta egen beställningscentral.

    Några korta punkter för att sammanfatta min inställning:

    1. Vem bestämmer om det ska finnas en beställningscentral för alla eller fler beställningscentraler som erbjuder alternativ?

    – Det bestämmer kunden, d v s SL/Färdtjänsten, inte leverantörerna.

    2. Är det vettigt av politikerna att besluta om kundval, d v s fler beställningscentraler?

    – Alliansen har önskat ett sådant system för att erbjuda valfrihet för färdtjänstresenärerna.

    3. Bryter SL/Färdtjänsten mot lagen?

    –  Nej, förvaltningsrättens dom är överklagad och har därför inte vunnit laga kraft.

    4. Ska jag som kommunalråd i Salem se till att SL:s system anpassas till City-Taxis krav?

    – Om varje landstingspolitiker försökte styra upphandlingar utifrån de lokala leverantörernas krav  skulle kaos uppstå. Det skulle också betyda att vi reducerar våra egna bedömningar och inriktningar till nulliteter. Vi politiker har att välja det system som vi tror är bäst för färdtjänstens kundgrupper och landstinget som huvudsaklig finansiär. Det är vårt uppdrag.

    Beställningscentraler inom taxi och färdtjänst finns över hela landet. De kan vara alltifrån stora centraler som i Stockholmsregionen, medelstora med 30-50 fordon (typ City-Taxi), ned till några få fordon. Centralerna drivs antingen genom olika former av sofistikerade datasystem, eller genom telefon och komradio. På landsbygden kan det t o m handla om det som i taxibranschen kallades ”kökstelefoner”, d v s att telefonmottagning och trafikdirigering sköts från hemmet. Det är genom  egen beställningscentral branschen kan utveckla sin verksamhet via direktkontakt med resenärerna och marknaden.

    För mig är det en gåta om City-Taxi aktivt valt att avbryta sin utveckling genom att vägra starta egen beställningscentral.

  20. Lars Johanson says:

    Jag tillhör också dem som igår blev arbetslösa tack vare Dig och Dina meningsfränder. Att köra gamla, sjuka och funktionshindrade under tidspress och till svältlön betackar jag mig för.
    Med Ditt förflutna i taxibranschen borde Du vara medveten om vad som händer när färdtjänst läggs på provisionslön. Annars föreslår jag att Du läser insändarsidorna där ledsna kunder klagar över uteblivna bilar, underliga resvägar och stressade chaufförer.

    Du borde också känna till att det är kris i taxibranschen eftersom Fågelviksgruppen systematiskt slår ut eller köper ut övriga taxibolag och är på väg mot monopol.
    Fram till i förrgår hade Fågelviksgruppen-Samtrans 88% (Jo, de har gemensamma ägarintressen). Nu torde det vara 98-99 %, eftersom de fått allt utom 2 eller 3 bussar de inte velat ha i länets utkanter. Den upphandlingen har förvaltningsdomstolen också underkänt. Tänker Ni inte respektera det domslutet heller?

    Färdtjänstkunden kan alltså välja mellan att ringa Fågelviksgruppen-SamTrans, Fågelviksgruppen-SamTrans eller Fågelviksgruppen-SamTrans. Kallar Du det valfrihet och konkurrens? Vi andra kallar det monopol!

    Ni borgerliga hade en hel valperiod på Er att förbättra färdtjänstens kvalitet, vilket varit ganska lätt eftersom huvudproblemet var ett dåligt datasystem . Arbete pågick att utveckla ett nytt bättre system. Det avbryts och i stället valde man att försöka köra färdtjänsten i botten. Det verkar tyvärr lyckas.

    Lasse
    fd färdtjänstförare

  21. Erika Johnsson says:

    Ni lider av en sjukdom Lennart, nämligen mytomani – även kallad mellan oss vanliga människor politikersjukan. Jag blir verkligen äcklad över hur du kan sitta och ljuga när du var med på det här beslutet. Kommunen ska stötta sina företag, speciellt när det gäller Salem största bolag! Du kan verkligen inte må bra nu, alla dessa kommentarer måste verkligen ta. Jag slår vad om att du sitter och kollar din blogg varje timme, och nojar över vad folk har skrivit nu. Inser du inte att DU har gjort fel? Annars skulle du inte fått dessa motprestationer. Jag hoppas verkligen att du skäms. Hur skulle du i fråga känna om någon kom och tog ditt jobb? Du skulle inte må så bra då va? Men som dem säger, karma – det kommer bara slå tillbaka på dig. Du förtjänar inte ditt jobb.

  22. Vilka fina semesterfoton du har……

  23. Lars Johanson says:

    När Du sammanfattar Din inställning gör Du några sakfel:

    ”…en helt galen analys om ni på något sätt vill göra mig eller andra ansvariga för att ert bolag inte vill lyssna till marknaden.”
    FEL! Varför gömmer Du Dig bakom ”marknaden”? Här finns ingen marknad! Det är Du och Dina politiska fränder som diktatoriskt försöker tvinga på leverantörer och resenärer en modell. Naturligtvis är Ni ansvariga för det!

    ”1. Vem bestämmer om det ska finnas en beställningscentral för alla eller fler beställningscentraler som erbjuder alternativ?

    – Det bestämmer kunden, d v s SL/Färdtjänsten, inte leverantörerna.”
    FEL! Det bestämmer lagstiftningen! Förvaltningsdomstolen slår fast att Ni INTE har rätt att kräva det!

    ”2. Är det vettigt av politikerna att besluta om kundval, d v s fler beställningscentraler?

    – Alliansen har önskat ett sådant system för att erbjuda valfrihet för färdtjänstresenärerna.”
    FEL IGEN! Förvaltningsdomstolen konstaterar att politiker kan tycka vad de vill men inte får bryta gällande lag, vilket detta gör!

    Tycker Du inte detta börjar bli pinsamt?

  24. Vilka växlar kan jag ringa till förutom fågelviksgruppen och samtrans. jag bor i stockholms innerstad…hur står valfrihet finns det. tacksam för svar

  25. Arne Silfver says:

    Hej Lennart Kalderén.
    Du snackar mycket om ”kundval”, att kunden själv ska bestämma med vilken transportör man vill åka. Min hustru arbetar på ett äldreboende i Salems kommun och har beställt många färdtjänstresor/gruppresor genom åren. För henne har det varit naturligt att lyfta luren och ringa färdtjänstens resebeställning när någon av de boende behövt resa med färdtjänsten. Om det vid något tillfälle inte kommit någon transport inom utsatt tid har hon kunnat ringa resegarantin och de har då skickat en annan bil från kanske ett annat bolag när den första bolaget inte kunnat leverera.
    Nu några frågor till Dej, gode Lennart Kalderén:
    När en resenär, som är dement, och inte själv kan avgöra vilket bolag som denne vill resa med, Vem skall då göra kundvalet? Kunden eller t.ex. min fru? Om min fru tvingas välja – är det då ett riktigt kundval?
    Om resa är beställ hos taxibolag och taxibolaget inte kan leverera inom utsatt tid, hjälper det då att ringa samma taxibolag för resegaranti, eller ska resegarantin upphöra att gälla. (Detta har redan hänt!!!)
    (Själv)Gode Lennart Kalderén. Vi som lever och har levt med färdtjänsten under ett antal år kan redan se hur det monopolsystem Ni håller på att införa kommer att leda till fullständigt kaos.
    Att Ni dessutom inom SL inte ens kan rätta er efter domstolsutslag (eller tror ni att ni är så stora att ni kan göra som ni vill) utan går vidare med upphandlingar under besvärstiden, vittnar om en ansvarslös politik och ett förfaringssätt som kommer att kosta skattebetalarna massor av ”onödiga” skattekronor, för det är ju till sist vi arbetslösa färdtlänstförare och andra medborgare som får betala notan för politikernas enda strävan: MAKT och JAG VILL BESTÄMMA!!!

    Arne Silfver,
    arbetslös färdtjänstförare
    Anställd hos City-Trafik AB sedan 2005

  26. Lars Johanson says:

    Till Olle:

    Det finns inga andra.

  27. Nils Larsson says:

    Nä, nu är det väl dags, Kalderen, att du tänker efter innan du skriver. Du skriver i ditt inlägga att du ”sedan den första kontakten försökt hjälpa företagets ledning” . Du vill att det ska låta som om det har förekommit samtal i samförstånd mellan politiker och företagare. MEN DET ÄR REN LÖGN!! Saken är att Citytrafik, skriftligen uppvaktat samtliga ledamöter i SL, Färdtjänsten samt SL´s ledning och begärt ett personligt sammanträffande och i det sammanhanget skedde en träff med dig som varade ca 15 minuter. Företaget möttes av kalla handen, överlägset och när vi påtalade att vi tänkte överklaga om förfrågningsgsunderlaget skulle komma ut i det ursprungliga skicket. Du fnös föraktfullt när jag visade en artikel som vårt juridiska ombud skrivit i en facktidning/Taxi idag.
    Vi är många som undrar var alla dessa växlar finn som du relaterar till? Nu menar jag inte landsbygden utan storstadsregionen! Räkna upp dom TACK. Jag har haft kontakt med flera av det underleverantörer som vill ha eget avtal med SL men som inte klarar av det av ekonomiska skäl. Deras chaufförer tvingas jobba under slavliknande förhållanden. Men det kan inte du ändra så länge du tycker att det är ok med monopol.
    PS! Du skriver 1:a gången, när skedde 2;a gången? Mellan ditt och mitt kontor är det ca 50 meter, Du har säkert gått förbi hundratals gånger. Men inte EN gång har du gått upp en trappa, knackat på och frågat efter mina synpunkter.
    Med vänlig hälsning/ Chef City Trafik

    • Nils, vi har haft två samtal om detta. Det ena är det du själv nämner, som var betydligt längre än 15 minuter. Det andra var kortare då vi träffades i Salems innecentrum. ”Samtal i samförstånd”, nej det har jag aldrig påstått. I övrigt tänker inte jag komma med personliga omdömen om samtalston eller annat.

      Du menar tydligen på fullaste allvar att jag som lokalpolitiker ska försöka styra hela upphandlingen så att den helt anpassas till City Taxis preferenser? Uppenbarligen ska jag också helt bortse från argument och politisk övertygelse för att City Taxi inte vill investera i en egen beställningscentral, eller samarbeta med andra?

      Den sortens politiker hittar du varken i Salem eller någon annanstans.

      City Taxi har gjort ett medvetet val med öppna ögon, där konsekvenserna är tydliga: att man tappar transporter och att förare blir arbetslösa. 

      Jag begriper fortfarande inte varför. Och det är inte jag eller andra yttre krafter som gjort det valet. 

      / Lennart Kalderen

  28. Jag kan inget om detta ämne..men alla Salemsinvånare känner till City Trafik. Min granne, som sitter i rulle åker nästan alltid med dem till och fr jobbet, av henne fick jag tipset att läsa detta. Hur kan man låta så stora skattepengar och jobb försvinna från oss? Har läst alla inlägg och svar och nog verkar det som dina argument väger lätt, jag askyr när folkvalda sätter sig i olika styrelser för att lyfta mer i arvode! OCH jag vet vem Nils är för en person för en gång för flera år sen så hjälpte han min mormor som skulle besöka mig( gått fel och bor i en annan kommun) hem till mig. Det är medmänsklighet. Jag kommer uppmana alla mina vänner i salem att ta fam Larssons parti. Vart kan jag läsa om dessa domslut?
    / Niklas

  29. Jan Högmark says:

    Lennart Kalderen
    Det finns ett uttryck som heter ”nu är det kalkat i katakomberna” och utrycket kommer från Rom. Du känner säkert till Italien, jag har ju sett Dina fina semesterfoton. Du är en Italien-vän precis som jag, men det är kanske det enda vi har gemensamt. Utrycket ”kalkat i katakomberna” baserar sig på att under gladiatorspelen var utgången av tvekampen alltid känd, den ena skulle dödas och den som hade oturen att möte döden kastades i katakomberna. Man hade kalkat i förväg för att destruktionsprocessen skulle komma i gång omedelbart. Lennart, ha dock förtröstan, detta öde kommer inte att hända dig…jag bara skrämde dig litet. Vår diskrimineringsombud har nyligen blivit sparkad. Hon förlorade sitt arbete och sina arbetskamrater, men inte sin lön, hon går vidare i ”karriären” mot nya mål, med bibehållen som utredare och vänder förmodligen ett papper om dagen, och de dagar hon vill ta det litet lugnare, så vänder hon blad nästa dag. Vart vill jag komma? Var inte rädd, Lennart, när det är ”kalkat i katakomberna” blir Du säkert erbjuden något annat intressant arbete, kanske som adjutant åt Rolf Karlsson på Fågelviksgruppen? Med bibehållna arvoden . Arbetets innehåll har ingen betydelse, det viktiga är att kunna få in pengar så man kan få nya semesterupplevelser, ex. vis från Italien. Jag är 64 år, jag skall inte närma mig en färdtjänstbuss, annat än som resenär, och då kräver jag att allt fungerar. Det jag tänkte göra är att sätta mig med en skål i Salems Centrum med en skylt ”BLIND”. De pengar jag får in räcker knappast till en semesterresa till Italien, fast å andra sidan har jag ju semester hela tiden, vilket inte Du har. Jag har en bättre situation än vad Du har. Visserligen antar jag att Du har vissa tider att passa, möten,konferenserrnser och annat men å andra sidan har Du ju ätit Dig mätt. Det bästa med skylten ”BLIND” är
    egentligen att inen kan kontrollera om jag verkligen är blind, lika litet som jag kan kontrollera om Du pratar sanning eller motsatsen.
    Jag har klättrat i trappor sedan 2003, jag kan varje trappa i Stockholms Läns Landsting. Jag vet aldrig vad som möter mig när jag kommer fram. Jag är personligen bekant med brandschefen i Stockholms stad, Lennart Rhen. Han menar att mitt jobb som klättrare är lika krävande som hans brandmäns d.v.s att vara ensam, bemästra de problem och variabler som tillsammans påverkar tidsförbrukningen. Om man tidsdefinierar förbrukningen av tid (ackord, provision) och problematiken på plats och det tar längre tid, då är det någon som plockar pengar ur min plånbok. Mitt arbete är inte filantropiskt och jag är ingen Florence Nightingale. Jag tog mitt beslut att aldrig komma i närheten av en färdtjänstbuss om City Trafik skulle upphöra, där provisionslön skulle vara ett incitament för lönesättning. Om jag misslyckas med skålen i Salems Centrum kommer jag att köra grus med lastbil, eller gå i pension ett år i förväg. Politiker brukar ju kunna gå i pension tidigare än så, men de har ju andra förutsättningar.
    Jan Högmark
    Arbetslös, klättrar för sista gången.
    PS. Jag väger 65 kg, hela ekipagen kan väga upp till 150 kg. När jag klättrat klart, d.v.s tre trappor, brukar jag peka upp mot rökluckan överst i taket och fråga om vi skall upp där också.
    DS

    från.

  30. Bäste läsare av denna blogg!

    En blogg är till för debatt. Jag har tidigare manat till några av er som deltar att fokusera på sakliga argument och undvika påhopp. Eftersom det förekommer inlägg som med en lätt obehaglig ton med personangrepp tvingas jag nu förhandsgranska kommentarerna. Vissa kommer att tas bort. Jag beklagar att jag ser detta som nödvändigt, hoppas på förståelse och försäkrar att saklig kritik självfallet tas in.

     / LK

  31. Lennart snälla kan jag få svar på min tycker jag tämligen mycket enkla fråga, jo hur många växlar finns det att ringa till för mej som kund. jag bor i innerstan…du måste ju veta då du sitter i styrelsen och ligger bakom det här.

    • Visst ska du få svar! Du kan ringa Taxi 020, Taxi Kurir eller Samtrans. Du kan också ringa på det vanliga färdtjänstnumret, så väljer systemet ut en transportör till dig (någon av de tre ovan). Det har gått ut personligt brev från Färdtjänsten, information finns även i tidningen ”Din färdtjänst”. / LK

  32. Hej Lennart,
    Taxi 020 och Taxi Kurir har samma ägare så vitt jag vet.

  33. Lars Johanson says:

    Den som vill få det bekräftat att Kurir och 020 har samma ägare kan få det på infositen allabolag.se.

  34. Nils Larsson says:

    Herr Kalderen; du har tydligen inte läst domarna från Förvaltningsdomstolen, totalt 3 st. Här kommer samtliga målnr:
    1. 29000-10 enhet 13, 29 april 2010
    2.29000-10 enhet 13, 2 september 2010
    3.45209-10 enhet 13, 2011-02-01
    Läs och begrunda!
    PS! Företagets namn är City Trafik.
    /Nils Larsson

    • Lennart Kalderen says:

      Den sista domen har jag inte läst, men fått relaterad. Vad är det du vill peka särskilt på?

      Beklagar om jag skrev något annat företagsnamn än City Trafik. / LK

  35. Det har blivit monopol så det skriker om det….om det nu skulle vara så enkelt och tämligen bekymmersfritt att starta växel varför kalderen har ingen då gjort det!!! det kan väl inte med facit i hand kännas bra idag när du ser hur det blivit. monopol inget annat, hur mycket kommer det här kosta oss skattebetalare! det har ju redan dragit iväg enligt färdtjänstnämdens månadsbokslut för sep-okt. hur ska ni få stopp på blödningen?

  36. Lars Johanson says:

    Några av Dina politiska kolleger har också uttalat sig.

    Färdtjänstnämndens förre ordförande Anna Starbrink (fp) skriver i en debattartikel i DN 18 januari om kundvalet:

    ”Små lokala taxibolag har svårt att hävda sig på marknaden och slås lätt ut i stora upphandlingar av dem som har större finansiella muskler. Med kundval ger vi inte bara resenärer makten – vi ger också nya möjligheter för entreprenörer. Precis som vi har fått se nya vårdföretag, skulle fler
    och mindre taxiföretag kunna utvecklas och växa.”

    Som den här diskussionen visat blev det precis tvärtom! ALLA de mindre slogs ut, och kvar blev ett monopol. Hon fortsätter:

    ”Tyvärr är det rättsliga läget högst oklart. Vår kundvalslösning för specialfordonstrafiken har överklagats och prövning förestår i kammarrätten.”

    Hon glömmer dock att nämna att SL/Färdtjänsten förlorade i Förvaltningsrätten och att det nu är SL/Färdtjänsten som överklagat.

    I fortsättningen skriver hon också:

    ”Vårdvalsreformerna möjliggjordes genom den nya lagstiftningen om valfrihet, LOV. Men denna valfrihet omfattar bara det socialpolitiska området, medan färdtjänsten till denna del är en transportlagstiftning.”

    Hon konstaterar alltså indirekt att rättsläget inte alls är oklart – det nya systemet strider mot lagen!

    Landstingsrådet Stig Nyman (kd) håller med på kd:s hemsida:

    ”Men land ska på lag byggas. Det är viktigt att Stockholms läns landsting följer de lagar och regler som gäller och idag kan LOV endast användas vid upphandlingar inom sjukvård och social omsorg. ”

    Två framträdande landstingspolitiker från Alliansen konstaterar alltså att det nya systemet strider mot gällande lag! (LOV =Lagen om valfrihetssystem).

  37. Carina Larsson says:

    Resenärerna som reser med färdtjänst är gamla, sjuka och rullstolsburna individer som tills nu haft transporter med förare som erhållit en fast timlön. I och med att ”rullstolstaxi” gäller fr.o.m. 2011-02-01 så kör ju förarna på procentlön! Detta innebär att den personliga servicen med att hjälpa till med att sätta på kunden ytterkläder, hjälpa till med matkassar m.m. försvinner! Föraren har inte tid med det längre, nästa jobb ligger ju på! Den lilla personliga servicen som funnits tills nu kommer garanterat att upphöra.
    Att sitta i rullstol innebär en mängd begränsningar i tillvaron, och man behöver verkligen hjälp med saker som inte står på ”körorden”. För att inte nämna trappklättarkunderna….hur ska det gå med dessa kunder? Körningarna tar extra lång tid, det finns ju förvisso en extra ersättning för denna typ av hämtning, men alla trappklättrarkörningar kommer ju att utföras av en extremt liten klick av trappklättrarfordon som finns kvar.Ingen förare orkar att ha trappklättrarjobb på varje körning, det är ett tungt jobb! Vi befarar att olycksstatistiken kommer öka pga att procentlön nu är ett faktum. Procentlön fungerar mycket bra på paket, inte på gamla, sjuka och rullstolsburna människor.

  38. Lars Johanson says:

    Lite matematik:

    Enligt färdtjänstens hemsida (siffrorna från juni -10 när båda systemen fanns parallellt) kostade en resa med specialfordon (dvs vanlig färdtjänstbuss) i genomsnitt 351 kr, en resa med rullstolstaxi i genomsnitt 428 kr. Rullstolstaxiresan var alltså 22% dyrare. Varför det?

    De tre stora bolagen lär tillsammans förfoga över ca 400 bussar. För varje buss får åkeriet betala ca 10 000:- per månad till växeln, dvs taxibolaget, för att få vara med. Det blir 48 miljoner på ett år. Då bör man betänka att taxibolagen naturligtvis redan har växlar för att serva sina ca 3 000 taxibilar. Att dessutom serva 400 bussar är ju inte så stort extraarbete. Men välbetalt! Av skattepengar.

  39. Har ni sett den lilla lappen som sitter på alla rullstolstaxi bussare.
    Det står förare sökes. Jag vet varför. Ingen normal människa vill köra på provision. Vänta tills tidningarna skriver. Faster Agda fick ingen buss för att kunna gå på bio. Föraren vill nämligen inte köra tomt ned till Nynäshamn för att hämta henne. Ännu värre om man får en körning och får BOM d v s ingen kommer så får man noll kronor betalt. I dag kan man se alla Kurir och 020 bilar som häckar och väntar på körning när ingen vill åka. Nu kommer man att se bussar som gör det samma. Kurir har nämligen som princip att ta in så många bilar/bussar som möjligt för att tjäna växelavgifter. Om det sedan finns några körningar för dessa skiter man i.

  40. Några tankar och svar så här på söndagskvällen.

    Jag hoppas att några av er såg reportaget på ABC nu ikväll. Där uttalade sig Jaan Kaur från DHR klart om att DHR förespråkat kundvalsmodellen. 

    Till Olle, om monopol: tidigare hade vi en situation med en stor beställningscentral för all trafik. Det innebär monopol. Nu har vi en situation med 3-6 olika centraler, varav tre dominerar. Det innebär att kunderna har möjlighet att välja samt att centralerna kan konkurrera med kvalité. (Låt vara att två av centralerna har liknande ägarbild, det innebär inte att företagen suddar ut sina egna varumärken och undviker konkurrens.) Man kan alltid diskutera hur intensiv konkurrensen är, men det är glasklart att något monopol inte längre föreligger. 

    Till Lars Johansson : Du gör en oerhört fantasifull tolkning av Anna Starbrink och Stig Nyman. Jag upprepar att Förvaltningsrättens dom inte tar ställning till antalet beställningscentraler, utan diskuterar hur begreppet ramavtal får användas eller inte. Jag håller dock med Anna Starbrink och Stig Nyman om att färdtjänst m m bör skrivas in i LOV.

    Om att ”bryta mot lagen”: Jag kanske upprepar mig, men måste påpeka att förvaltningsrättens dom inte vunnit laga kraft, utan är överklagad till kommarrätten. Även om den skulle vinna laga kraft drivs trafiken nu genom gällande avtal från 2008. Dessa gäller till 2013 med möjlighet till förlängning till 2015.

    Om procentlön eller timlön: SL/Färdtjänstens upphandling hanterar inte dessa frågor. 

    Om ”trappklättrare”:  Ersättningen till bolagen för dessa har höjts, enligt uppgift från SL/Färdtjänsten. 

    Lennart Kalderen

    • Vilka är dom 3-6 olika centraler du menar ?

    • Taxi Kurir, Taxi 020, Samtrans, Norrtälje, Ekerö och Södertälje. De tre sistnämnda har några få procent av marknaden. / LK

    • Lars Johanson says:

      1. Jag läser faktiskt bara innantill ur deras egna skrifter.
      2. Ur Förvaltningsrättens dom (s13):
      ”Av detta följer att även kravet på att leverantörerna ska ha tillgång en beställningscentral står i strid med LOU.” (LOU = Lagen om offentlig upphandling.)

    • Det är formuleringen ”av detta följer” som visar min poäng. Det är inte LOU som dikterar antalet beställningscentraler, det är rätten som applicerar principer i LOU på detta fall. Det beror på att rätten använder ett resonemang om ramavtal som i mitt tycke är artskjilt från denna upphandling. Jag upprepar också att trafiken nu drivs på fullt gällande avtal från 2008. / LK

  41. Ragnar Karlsson says:

    Hej Igen Lennart!
    Sitter nu på morgonen och läser alla inlägg som inkommit efter mina tidigare inlägg.
    Alla undrar hur detta kunde ske,det som har hänt Citytrafik.
    Du svarar bara på en del av inläggen.(varför)?
    Du skriver att Du avtackar Dig alla personliga påhopp,var finns De?
    Inläggen här gäller Dig som politiker,inte som person.
    Som sagt.tidigare har jag föreslagit att Vi skulle mötas och diskutera detta
    som har hänt med City trafik,så får Vi allt utrett,så kanske Vi kan ev släppa detta.
    Hur mycker Du än svarar eller kommenterar våra inlägg,så tycker Vi ändå
    att Du gjort felaktíga beslut när det gäller Citytrafik.
    Därför föreslår jag,att ett möte vore det bästa för alla parter.
    Eller törs Du inte stå för dina beslut.
    Och det tycker jag är ”ohyfsat”,har själv fått lärt mig att man måste stå för sina handlingar(både bekväma och obekväma),eller fungerar de inte så i
    politikervärlden.
    Varför har Du inte svarat på mina tidigare inlägg?

    Ragnar Karlsson
    PS väntar på svar DS

    • Er strategi är rätt tydlig. Ni jagar någon politiker som syndabock för att slippa den känsligare diskussionen om varför City Trafik bara kastat in handduken, utan att använda sin entreprenöranda för att utveckla verksamheten. Den genomskinliga strategin tänker jag inte spela med i.

      Innan jag ställer upp på ett möte måste ni visa lite mer självdistans, gärna genom ett uppriktigt svar på dessa frågor:
      – Varför ska färdtjänstresenärerna förnekas valfrihet?
      – Varför startar inte City Trafik egen beställningscentral istället för att lägga ned trafiken?

      / LK

    • Ragnar Karlsson says:

      Hej Lennart!
      Du skriver i ditt svar att vi jagar någon politiker som syndabock,då förstår inte riktigt vad du menar.
      Enl.mig så jagar vi varken dig eller någon syndabock som du skriver.
      Och någon strategi har vi inte,utan vill bara ha svar på våra frågor.Och svara mig gärna på vilket sätt detta är ämne känsligt.
      Vi har inte sagt nej till någon som helst diskussion kring detta,utan vi förordar gärna det,så då måste känsligheten ligga hos dig.
      Du skriver också att VI måste visa lite mer självdistans!!!!!!!!!än du då.
      Är vi inte två parter.
      Som jag ser det måste vi visa varann respekt,och tillmötesgå varandra på
      ett respektfullt sett.
      Vet ej hur du menar när du skriver att färdtjänsresenärerna förnekas valfrihet,när du sett till att Citytrafik var tvungen att lägga ned.
      Är det inte så att valfriheten ökar om Citytrafik får vara kvar.
      Svar på punkt 2:Ekonomi.
      Att ingå i en annan växel kostar pengar,samt det fungerade alldeles utmärkt förut.
      Och varför lägga ned ett MYCKET välskött och väl fungerande företag,som var till allas fördel,både för skattebet.och färdtjänsresenärerna.
      Du måste nog förstå att det blir påhopp,för när man är förbannad och mycket besviken,kan det bli lite hårda ord ibland.
      Därför anser jag att ett möte skulle kunna rätta till alla missförstånd.
      Enl.mig så har inte Citytrafik kastat in någon handduk,utan har blivit TVUNGEN att lägga ner företaget,p g a ditt beslut.Det är så vi ser det.
      Hoppas på svar och ett möte.

      Ragnar Karlsson.En glad pensionär,och en mycket besviken fd färdtjäsntchafför.

  42. Lars Johanson says:

    Jag tror inte någon missunnar kunden att välja vem man vill åka med, men det måste vara en lösning där helheten fungerar för alla parter och valfriheten är verklig, inte en såpbubbla som förvandlas till luft när man petar på den.

    • Jag tror jag sagt mitt, men måste trots det peka på din formulering där jag tycker du bekräftar hela mitt resonemang. Du säger: ”Jag tror inte någon missunnar kunden att välja vem man vill åka med, men det måste vara en lösning där där lösningen fungerar för alla parter och valfriheten är verklig…”

      Poängen är ju att det krävs flera beställningscentraler, annars unnar ”man” ju inte kunden att välja vem man vill åka med.

      Titta gärna på inslaget med DHR:s ombudsman Jaan Kaur i ABC där han säger: ”Poängen är flexibiliteten, möjlighet att påverka och i framtiden leder det här förhoppningsvis till fler fordon”.

      http://svt.se/2.33538/1.2318700/rullstolsburna_far_valja_taxi&lid=aldreNyheter_1850589&lpos=rubrik_2318700

      Därmed får du gärna ta sista ordet, Lars!

  43. Lars Johanson says:

    Även jag har sagt mitt. Återstår att vänta tills kammarrätten sagt sitt.
    Tack för mig! Och adjö färdtjänsten!

  44. Tror du på fullaste allvar att jag har frihet o välja vem jag vill åka med , ringer jag som salembo till norrtäljetaxi o vill åka till vårdcentralen tror du verkligen att jag får en bil ???

  45. Bo Appelstad says:

    Carina Larssons insändare är precis det som saken gäller, kunden i fokus,och det missar man när man bara går på lägsta pris i upphandlingarna.
    Allt har sitt pris: fokus på kunden som ska ha den service hon behöveroch att åkaren kan ge sina anställda det stöd som finns på arbetsmarknaden, fast timlön/ månadslön inte ackord= procentlön,kollektivavtal med försäkringar o.s.v.
    Och du Lennart, du säger att du inte kan stödja CityTrafik AB av olika anledningar, men det ni gjort är att stödja ett företag i högsta grad, och det är TaxiKurir/020.
    För mig verkar det här vara ett beställningsjobb från detta företag som också alltid lägger oanständigt låga priser vid upphandlingarna.
    Jag vill också veta vad du menar med marknaden?
    För mig är marknaden kunden och de tusentals möten vid köruppdrag där det ytterst sällan har varit kundens önskemål om att ett speciellt åkeri ska utföra körningen. Ni ser ”spöken”.
    Till slut Lennart i din position borde man tåla lite mothugg och inte börja censurera inläggen.
    Tack för mig!

  46. Hej, det har blivit mycket försämrat den senaste tiden…vilket telefon nr kan jag ringa för att få framföra mina klagomål…detta är viktigt att det kommer ut till kunderna.

  47. Har träffat många gamla kunder som åkte med mig förut ,o dom säger att dom får bilarna en halv timme till en timme försent o har missa flera läkar tider .dom e väldigt förbannade milt sagt o ingen vet vart dom skall vända sig så svara gärna vart dom skall vända sig med klagomål o varför inte bilen kommer i tid ?

  48. Att tala om en meningsfull marknad är kanske lite missvisande när Landstinget har vad man brukar kalla ”Significant Market Power”. Ett system där den som beviljats färdtjänst fick pengar att handla resor för på egen hand hade däremot kunnat leda till en väl fungerande marknad, där även små aktörer hade en chans att få del av kakan.

    Upplägget som valts har lett till valfrihet mellan ett fåtal aktörer, och har i praktiken visat sig missgynna små aktörer om jag förstår saken rätt. Jag misstänker att det dessutom kan ha försvårat uppföljning av kvaliteten i utförda uppdrag.

    Har man innan införande frågat brukarna hur de skulle vilja ha systemet utformat? Har de verkligen bett om fler telefonnummer att ringa?

    Man skulle faktiskt ha kunnat tänka sig valfrihet mellan olika utförare inom ramen för ett telefonnummer, där beställningscentralen upphandlas som en egen funktion och den skulle faktiskt kunna utföras av flera företag inom ramen för en gemensam teknisk lösning om så önskas. Varje brukare skulle antingen kunna välja utförare per beställning, eller ha en profil som säger att han/hon föredrar Taxi A eller Taxi B, alternativt godtar vilket bolag som helst. Inom ramen för ett sådant system skulle även mindre taxibolag kunna existera i systemet.

    Lite relaterat är Postens upphandling av utlämningsställen/ombud, där detta bolag med dominerande statligt ägande föreskrivit att ombuden ska höra till stora rikstäckande kedjor ”med starka varumärken”. En princip som då missgynnar småföretagare av typen ”Nära Dig” på Snickarstigen. Jag kan tycka att ett statligt ägt bolag inte ska ställa krav som på detta vis direkt missgynnar småföretag.

    Mårten

    • Det är ytterligt märkligt att en förändring från ett system utan konkurrens till ett system med konkurrens kan utmålas som att konkurrensen försämras. Hur lyckas man med den logiken? Att mindre beställningscentraler konkurrerar med större förekommer på många ställen i landet. Det är en av de större innovationerna med taxis avreglering, dit jag även räknar specialfordon. SL/färdtjänsten har mycket riktigt en dominerande köparroll, som i detta fall används för att skapa ett system med kundval. Valfriheten avgörs av antalet aktörer som erbjuder sina tjänster, men dessa är under alla förhållanden fler än den tidigare landstingskontrollerade centralen.

      Trafikledning av färdtjänstfordonen är en viktig del av upphandlingen. SL/färdtjänsten anser inte att detta är en obligatorisk landstingsuppgift, utan vill att transportörerna sköter ledningen av sina fordon. Skulle det vara ett obefogat önskemål från en köpare på en marknad att man vill upphandla trafikledningsfunktionen?

      Du frågar vad färdtjänstkunderna önskar. De handikappades riksförbund (DHR) har i ABC tydligt sagt att de önskar kundval.

      Således; DHR önskar valfrihet, SL/Färdtjänsten önskar kundval och konkurrens. Detta är upphandlat och nu verksamt. / Lennart

  49. Ragnar Karlsson says:

    Hej Kalderen!

    Nu har det gått ett tag sedan jag har hört av mig, p g a att jag gjort en liten enkät personligen,nämnligen har frågat några färdtjänstresenärer jag mött på ”stan”,vad De anser om det nya efter omorginisaisonen efter d 31 jan-10.
    Och De flesta jag pratat med,säger att det har varit både krångligt och besvärligt tidigare,men nu är det rena kaosen,och del har inte ens vetat om att det blivit något nytt.(har inte dessa resenärer blivit informerade om detta?),och i så fall hur kommer det sig?
    Det skulle ju bli bättre har Du både sagt o skrivit!!!!!!!!!!!!!

    Och till sist,varför svarar i Du inte mina inlägg?
    Kan De vara så att du tror att det lägger sig,eller att jag slutar med mina inlägg.
    Men så är det inte,för när jag tycker att något blivi fel,(Som i det här fallet),så ger jag inte upp förrän jag fått svar på mina frågor.

    /”Ragge” Ragnar Karlsson

  50. Robert Karlsson says:

    Det är tråkigt att läsa alla bittra inlägg och påhopp på oss som kör rullstolstaxi. Jag pratar också mycket med mina kunder och dom tycker precis tvärtom, det har blivit mycket bättre sedan rullstolstaxi infördes. Trevligare förare som tycker om sitt jobb och inte gamla ”stötar” som borde slutat för länge sedan, som bara bryr sig om sin timlön och inte bryr sig om kunderna, klagar högljutt när dom ska göra en körning till o.s.v.
    /Robert Karlsson

  51. Olle Sundholm says:

    Ditt eget inlägg är gjort 28/1 om hur bra kundval är m.m.
    Men den 25/1 har du som medlem i SL.s Trafiknämnd deltagit i ett sammanträde där ni beslutat om att göra en specialfordonsupphandling utan kundval, och dessutom utan kunggörelse! Se protokollet från den 25/1 sidan 8, paragraf 7 på http://www.sll.se. Ditt namn är med på närvarolistan.
    Vad är det ni håller på med, tror ni på fullaste allvar att ni kan överföra samhällsbetalda transporter utan att någon kommer upptäcka detta? Träd fram och berätta vad ni har för avsikter istället! Vi skattebetalare har den fullaste rätt att få veta sanningen!!!

  52. Mårten says:

    Jag ställde frågan:

    ”Har man innan införande frågat brukarna hur de skulle vilja ha systemet utformat? Har de verkligen bett om fler telefonnummer att ringa?”

    Jag får indirekt ett nekande svar på frågan. Lite synd att man inte försökt ta reda på vad brukarna efterfrågar, i stället för att bara lita till en intresseorganisation.

    Jag påstår faktiskt inte att konkurrensen försämras, men att påstå att det är en fungerande marknad när Landstinget som köpare har en så pass dominerande ställning är kanske inte helt renhårigt? Det är inte ”Marknaden” som efterfrågar något i det här fallet, utan det är Stockholms Läns Landsting. En viss skillnad!

    Kunde man förresten inte ha resonerat som med generika på apoteken? D v s upphandlat ett antal företag som är villiga att köra på Landstingets taxa, men låta resenären betala mellanskillnaden(+normalt pris/resa) om han eller hon vill åka med ett annat taxibolag?

    Mårten

  53. Torbjörn says:

    Domen från kammarrätten kom idag och den fastställer förvaltningsrättens 2 tidigare domar….dvs upphandlingen SKALL GÖRAS OM..

  54. Thomas H says:

    Då har Kammarrättens dom kommit. Domen är hård mot dom hårda som Fantomen brukar säga. Du/Ni har har gjort fel på alla punkter. Visst är det härligt när rättvisan segrar.

    • Ni är oerhört snabba på att göra en så utförlig analys av domen. SL:s jurister tar lite tid på sig. jag har själv inte lyckats få tag på domen. Så ni som är ”helt 100” får ge er till tåls lite.

      Lennart Kalderen

  55. Är det inte dax o byta ut juristerna ,dom har ju släppt igenom en olaglig upphandling ,skulle gärna vilja veta hur mycket den här soppan kostat skattebetalarna ,för det är ju vi som bekostar era misstag , du får gärna svara i siffror tack …

  56. Lennart Kalderén says:

    Jag har gjort ett nytt blogginlägg i denna fråga. Se högst upp i bloggen. / LK

  57. jo hur blev det nu med facit i hand, inga kollektiv avtal till chafförerna, 50 miljoner dyrare än beräknat, 2 aktörer har monopol..skadeståndskrav på 50 miljoner.´ja herregud kan inte vara kul att vara delaktig i detta.´ja herregud

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: