Med rullstol till Södertälje

Ibland möter man människor med en sådan uppenbar livsglädje man knappast glömmer. Vi hade möte om äldrefrågor på seniorboendet Rönningeborg igår. Där träffade jag Olle Josefsson.

Olle sitter i rullstol och tyckte vi skulle sopa gång- och cykelvägarna bättre. Vi pratade vidare om detta då Olle också nämnde att han körde rullstolen på grusvägar. ”Jag har kört till Södertälje, längs Dånviken över Mårdnäs. Där var det lite knaggligt.”

Gång- och cykelstigarna över Mårdnäs är i bästa fall grusbelagda, smala och går tidvis genom skogspartier. ”Är du inte rädd för att fastna?”, var min fråga. ”Det finns ju helikopter!”, blev svaret med ett brett leende.

”Räcker batteriet?”, frågade jag vidare. ”Det räcker 4,5 mil. Jag har bl a kört till Lida.”, konstaterade Olle. Jag känner mig upplyft av samtalet med Olle. Kör på!

Comments

  1. Mia Svensson says:

    Jag ställer moderaterna frågan…
    Anser ni inte att ni utgör en fara för de mänskliga rättigheterna i Sverige, när ni bedriver en politik som splittra grupper i samhället?
    Er politik har lett till att i stället för att stimulera till en gemenskap, har den bidragit till att små grupper ställs mot varandra. Där pengarna har fått styra vilka man ska lyssna till. Där det utilitaristiska synen har varit att tillfredsställa den stora gruppen, istället för de mest behövande.
    Hur försvara ni detta?
    Hur många personer med ett ”nazistisk” perspektiv på människan sitter med i ert parti?
    Det är dags att ni öppet redogör för era enskilda politikers ideologiska perspektiv.
    Jag själv sitter i en kommun, där moderaterna styr. Deras människosyn är så nära den ”socialdarwanistiska” som man kan komma.
    Där man inte tar hänsyn till grupper av individer, utan kör över alla utan hänsyn till andras åsikter, trots att de inte ensam har makten.
    Ingen ska ha ensam makt enligt mig, något som moderaterna utövar för tillfället, men döljer detta genom ”skenäktenskap” med andra politiska partier.
    Öppet samhälle är för mig att man även redogör för de enskilda medlemmarnas åsikter i olika sakfrågor som de representerar, inte bara partiets.
    Så ge mig ett svar på mina åsikter ”offentligt” som förklarar varför jag ska lägga min röst på ert parti, när er ideologi har bidragit till ett välbeprövat system. Söndra och härska

  2. Mia!

    Att döma av ditt språkbruk tror jag inte du är särskilt intresserad av vår politik, så dina påhopp får stå okommenterade, i all sin glans… / Lennart

  3. När i tiden ligger en riktig gång- och cykelväg över näset?

Kommentera

