Spårväg Syd – tänker (S) lägga ut spåren själva?

Uppdaterat:

DN skriver om (S) förslag att ”blixtbygga” Spårväg Syd och dessförinnan starta en busslinje på den tänkta sträckningen. DN belönar därmed (S) fräcka och ivriga försök att lägga beslag på frågan. Men sanningen är att (S) varken vill eller kan bygga spårvägen tidigare än någon annan. DN har även skrivit detta.

När jag kom in i SL-styrelsen mandatperioden 2002-2006 (röd-grön majoritet) fick jag kämpa för att få in spårvägen på dagordningen. För ett par år sedan presenterade Christer Wennerholm (SL och landstinget), Sten Nordin (Stockholms stad)och Daniel Dronjak (Huddinge kommun) planerna på att anlägga spårvägen. SL planerar för byggstart 2013/2014. Därefter har (S) i landstinget försökt framstå som att de vill bygga spårvägen tidigare.

SL:s tjänstemän säger att en byggstart 2013/2014 är en optimistisk tidplan. Varför? Jo, man måste utarbeta detaljplan och järnvägsplan innan pengar kan budgeteras. M a o, man måste bestämma sig för var spåren kan gå och besluta detta i demokratisk ordning.

Den borgerliga majoriteten stödjer en byggstart 2013/2014. Det handlar inte om att vänta till 2018, som (S) vill få dig att tro. Först ska förstudien genomföras. Därefter vet man vilka pengar som ska budgeteras för att ge tidigast möjliga byggstart.

Det är ett mysterium hur (S) tänkt sig en tidigare byggstart. Kanske Lars Dahlberg (S) besitter kompetensen för att staka ut spåren över Masmoberget och genom Kungens Kurva, så att järnvägsplanen inte behövs? Eller har (S) tänkt sig att börja bygga tidigare genom att hoppa över kommunfullmäktige och detaljplanerna? Knappast! Man kan därför peka ut detta S-utspel som mindre seriöst, eftersom de talar mot bättre vetande.

(S) gör sig också till tolk för att man på Södertörn skulle ogilla Spårväg City. Det tror jag man ska vara försiktig med. Valet lär utvisa att (S) inte längre kan räkna Södertörn som sin hemmaplan. Idag är det borgerlig majoritet i Tyresö, Huddinge, Salem och Nykvarn. Och Spårväg City är en viktig kommunikationslinje för att underlätta kollektivtrafiken i innerstan.

Comments

  1. ”Och Spårväg City är en viktig kommunikationslinje
    för att underlätta kollektivtrafiken i innerstan.”

    Inte alls.
    Det är ett slöseri med pengar.
    Dom blå bussarna fungerar utmärkt och jag reser
    som passagerare ständigt och jämt alla dagar och
    olika tider. Det fungerar utmärkt. En spårväg i en
    gatutrafik är vansinnig. Bara i Göteborg inträffar
    ca 700 olyckor varje år. Senast idag dog en man
    efter att ha blivit påkörd i Göteborg (AB 21(8-10).

  2. Din bedömning om trafiksäkerheten tror jag inte på. Idag har flera media skildrat hur komforten kommer att bli bättre med en kapacitetsstark spårvagn istället för buss. Jag ser fram emot att bygga ut Spårväg City mot Stadshagen och Ropsten. / LK

  3. Det verkar ju som om SL/Landstinget och Stockholms stad inte har något fungerande samarbete kring Spårväg City, at döma av dagens artikel i SvD där det berättas att spårvägen kan nå Centralen via Sergels torg först om 14 i stället för om 4 år:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sls-tidtabell-spricker-med-tio-ar_5206627.svd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: