Tror inte miljöpartiet på elbilar?

”Det finns ett parti här i salen idag som inte har någon som helst förståelse för de livsvillkor som många människor har här i länet.”

Debatten om regionplanen hade pågått ett par timmar när vår Jan-Olof Sundström (M) tog bladet från munnen om miljöpartiet. Då hade den ena miljöpartisten efter den andra besökt talarstolen och kritiserat förslaget till Regionplan fram till 2030 för Stockholms län. Förbifart Stockholm finns ju med.

Det var ord i rättan tid från ”JOS”, jag önskar jag uttalt dem själv. Alltför många duckar halvt om halvt när miljörörelsen kritiserar bilen som företeelse. Men miljöpartisterna har ett perspektiv med endast någon mils mentalgeografisk radie från Landstingshuset på Hantverkargatan, det perspektiv man har som innerstadsbo i Stockholm.

Miljöpartisterna saknar förståelse för hundratusentals 08:or i länet. De som inte bara kan ta några steg ned i T-banan, utan behöver bilen till ”dagis”, till jobbet,  för att handla, för att köra barn och ungdomar till musikskolan eller fotbollsträning etc. För alla dessa är bilen en nödvändighet. Utan bilen är friheten beskuren och vardagen krympt.

Naturligtvis ska vi sträva efter en utbyggd kollektivtrafik som steg för steg kan erbjuda attraktivare resealternativ. Men bilen är en nödvändighet för väldigt många. Därför ska vi inte skygga för att försvara projekt som ökar framkomlighet och rörlighet. När Förbifart Stockholm invigs är jag övertygad om att majoriteten av fordonen är elbilar eller miljövänliga hybrider av olika slag. Det är ingen tillfällighet att vi redan idag kan beskåda så många taxibilar av märket Toyota Prius (elhybrider) i Stockholmstrafiken.

Intressant?

Läs även SvD idag.

Annonser

Comments

  1. Martin J says:

    ”De som inte bara kan ta några steg ned i T-banan, utan behöver bilen till ”dagis”, till jobbet, för att handla, för att köra barn och ungdomar till musikskolan eller fotbollsträning etc” Är det en helt utopisk tanke för dig att göra det möjligt också för människor i västra stor-Stockholm att kunna ta klivet ner i tunnelbanan eller till spårvägshållplatsen? Du kan väl förklara varför just den västra förbindelsen mellan nord- och sydhalvan av Storstockholm bara kan ske på ett sådant sätt att man måste ha bil (eller mycket långsam buss för andraklassens invånare som inte har bil) för att kunna lämna barn på dagis, hälsa på mormor, kunna söka jobb längre bort…? Jag som trodde politiker var visionära.

  2. till Martin J:
    Det är naturligtvis fullständigt omöjligt att bygga ut kollektivtrafiken så att den kan ersätta mycket miljövänliga bilar som vi har i framtiden. En stor del av de som bor i Stor-Stockholm kommer att behöva bilen, det är ur miljö-, och kostnadssynpunkt inte möjligt att bygga räls till varje hus och sommarstuga inom 5 mils radie från Stockholm. Halvtomma bussar är också mycket dåligt ur miljösynpunkt. Vi behöver både nya vägar och kollektivtrafik i en starkt växande region, eller ska Stockholm bli två städer intill varandra utan nämnvärd kontakt. Det är inte visionärt att bygga tusen mil ny järnväg i Stockholmsområdet.

  3. Martin J!

    Säkerligen är mitt resonemang lika användbart för de som bor i västra Stor-Stockholm och har ett par-tre kilometer mellan bostaden-tunnelbanan-affären och ungarnas fotbollsplaner.

    Varför ska man bygga sin politik på att bilen ska närapå försvinna, som instrument för människors vardagliga livsföring? Bilen är viktig! Så viktig att den kommer att miljöanpassas inom en inte alltför avlägsen framtid.

    LK

  4. Martin J says:

    Bor man i spenaten i västra Stockholm kan man smidigt infartsparkera, vid närmaste moderna kollektivtrafiknod. Är det ett okänt begrepp? Varför behöva köra bilen ända fram till arbetsplatsens port i Kista? Politiken borde väl bygga på att göra bilen umbärlig i vardagssituationer för stockholmare som bor tätt och som ofta ska från samma platser till samma platser – dvs sträckor som gjorda för kollektiva moderna färdmedel. Varför ska affärerna ligga flera kilometer från bostadsområden? Varför ska det vara 3 km till ungarnas fotbollsplaner? I en modern storstad? Låter som dålig samhällsplanering.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: