En rödgrön Macchiavelli

 

De rödgröna vill folkomrösta om Förbifart Stockholm 2012, skriver DN. (S) sviker därmed ett vallöfte som bara är en dryg månad gammalt.

Jag har bara gått och väntat på att (S) skulle hitta en väg ur dilemmat att å ena sidan stödja Förbifart Stockholm och å andra sidan kunna få ihop oppositionsalternativet med (Mp) och (V) för att undvika att stödja Förbifarten. Spåren förskräcker nämligen. När de borgerliga och (S) gjorde upp om Dennispaketet på 1990-talet, valde (S) att bryta uppgörelsen när det närmade sig val. Trots vallöfte från Annika Billström i början av 2000-talet, körde Göran Persson över (S) lokalt och drev på för biltullar. Och nu Förbifarten.  

Vi inom borgerligheten förväntas ideligen anstränga oss för att förhandla ihop oss, blocköverskridande, med (S) för att nå resultat om infrastrukturen som ska hålla över (eventuella) majoritetsskiften vid val. Men, vad är det här för parti egentligen?

Det är också stötande med de rödgrönas smått infernaliska upplägg om folkomröstningsalternativen. De vill inte stå för ett ”Nej”, alltså försöker man konstruera två alternativ som skenbart står emot varandra. Mot ett ”Ja” till Förbifarten ska stå ett alternativ som talar om kollektivtrafiksatsningar. Av pressinformationen att döma ingår en del av dessa satsningar redan i Regeringens infrastrukturproposition eller i  beslut av som är på gång inom landstinget. Vi som minns kärnkraftsomröstningen från 1980 känner igen dragen. Inget ”Ja” eller ”Nej”, utan svårtolkade uttalanden som alla skulle hålla med om.

Macchiavellis lärosatser firar stora triumfer i dessa dagar. Stockholmare och länsbor är förlorarna.

Läs också Christer G Wennerholms blogg och (S)-bloggaren Peter Andersson.

Intressant? 

3 thoughts on “En rödgrön Macchiavelli”

  1. Förhoppningsvis är detta ändå något som ser till att landet slipper en Tobleronestatsminister i höst, om man nu ska söka något positivt i utspelet.

  2. Ett ytterligare argument för Förbifarten, om man bortser från kapacitetsbehovet, är störningskänsligheten vid olyckor och andra framkomlighetsproblem. En alternativ resväg från norr till söder behövs för att trafiksystemet inte ska förbli så extremt störningskänskligt som det tyvärr är i dag. Redundans!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s