SL-styrelsen

Under SL:s styrelsemöte igår hann vi med en hel del. Uppföljande rapportering om trafikproblemen under extremvädret i månadsskiftet, där SL:s kompletta utvärdering kommer senare. En hett efterlängtad markaffär med Ekerö kommun – ny mark för SL-depå, mark frigjord vid Ekerö centrum för bostäder och handel. Beslut om Roslagsbanans upprustning till dubbelspår (på de flesta sträckorna).

Mest spännande var ändå beslutet om en förstudie för Roslagsbanans förlängning till Arlanda. Det fanns en djup och bred idéstudie att ta ställning till. Med en sådan avledning skulle många flygresenärer från Danderyd, Täby och Vallentuna kunna ta tåget till och från Arlanda och lämna bilen hemma. Och det lär behövas. Arlanda kämpar med att komma ner inom ett utsläppstak för koldioxid som annars kan hota delar av flygtrafiken. Att minska det individuella bilresandet är flygplatsledningens främsta strategi härvidlag.

Att knyta Roslasbanan till Arlanda öppnar även andra möjligheter. Idéstudien innehåller olika alternativ. Ska det bli en ”säckstation” som ansluter till Sky City? Eller ska man satsa på att dra Roslagsbanan vidare under E4:an till Märsta station?

Förväntningarna frodas. Möjligen öppnar sig speciella finansieringslösningar eftersom det handlar om anslutningar till en flygplats. Men än så länge handlar det om att gå vidare med en förstudie. Gott så.

SL:s ordförande Christer G Wennerholm (M), skriver utförligt om dessa projekt.

Intressant?

Annonser

Comments

  1. Christer Wennerholm tycks ha en obemannad modereringsfunktion för kommerntarer på sin blogg… Lite onödigt att ha en kommentarsfunktion om kommentarerna ändå inte blir publicerade! 😉

    När jag skrev till SL och frågade varför tågföraren i samband med att tåget togs ur trafik vid Flemingsberg utlovade att ersättningsbussar inte bara var beställda utan även på väg fick jag nu följande svar från SL:

    ”Du ställer en del frågor om varför föraren ropar ut att ersättningsbussar är beställda. Detta är ett gängse sätt att informera om vid störningar i pendeltågtrafiken.

    I normala fall så kommer det bussar.

    F.ö så har vi inga bussar som likt brandkåren står och väntar på uttryckning utan dessa bussar får bemannas med tillgängliga resurser som kan variera på vilken tid som störningen inträffar. Eftersom vi har en relativt gles trafik kvällstid så finns det inte något större överskott av förare som kan bemanna bussarna.”

    Min fråga kom sig av att spärrvakten vid Flemingsberg en stund senare dementerade både att buss skulle ha varit beställd och att den någonsin skulle dyka upp.

    Jag har svårt att tycka att det är ett bra försvar att man bara gör som man alltid gör. Lämnar man information om att buss är på väg bör man i någon mening ha säkerställt att så är fallet. Om det nu inte bara är katastrofväder utan även reguljärt svårt att hitta chaufförer kvälllstid anser jag att man borde ha aktat sig för att lämna den typen av tomma löften till resenärerna. Vad säger du? Det hade kanske varit vänligare mot resenärerna att hänvisa till resegarantin än att låta några tiotal personer i onödan stå och frysa vid hpl Hälsovägen?

    Mårten

  2. Den tågförare som ropade ut beskedet om ersättningsbussar har säkert en sådan instruktion. Sedan är det andra som ska ta vid och verkligen verkställa beställningen. Då är det nog som Kundtjänst säger, att tillgången kan variera, att det inte finns förare och bussar som bara står ”stand-by”. Det här tillhör de problem som blottats extra tydligt i samband med extremkylan och som nu ses över av SL. / Lennart

  3. Jag kan förstå att man informerar om att ”ersättningsbuss är beställd” eller kanske ännu hellre ”ersättningsbuss kommer att beställas”, men när man dessutom säger att ”buss är på väg” när man vet med sig att det är svårt att få tag i sådan även normala kvällar tycker jag nog att man har tagit sig väl stora friheter till aktiv desinformation!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: