Göran Rosenbergs kursvektor

Göran Rosenberg gjorde i DN en väldigt tydlig politisk markering mot inkomstskillnader, stödd på boken ”Jämlikhetsanden”. ”Människor i jämlika samhällen har det bättre än människor i ojämlika”, alla andra argument skulle vara ”söndersmulade” enligt Rosenberg. Jag läser också artikeln så att Rosenberg likställer ”rättvisa” med ”jämlikhet”.

Personligen behöver jag inte vara emot det uttalandet, men jag vet inte heller om jag vågar hålla med. Rosenberg låter nämligen argumenten flöda i en hel artikel utan att definiera de begrepp som är själva utgångspunkterna. Vad är egentligen ”rättvisa” och ”jämlikhet”?

Andra, med bättre tid till hands, får göra längre analyser. Jag nöjer mig med att peka på att den politiska vänstern får föra sin jämlikhetsdebatt utan att någon synar korten. Man propagerar för något som inte preciseras. Den gamla analogin med Christoffer Columbus som inte visste var målet låg, är minst lika välpositionerad som den kursvektor Göran Rosenberg lägger ut.

Intressant?

Kommentera

