”Det var ju lugnt i Salem”

 

Jag har mött många vänner och kollegor inom politiken som välvilligt ställt frågan i rubriken. Min reaktion är likadan som när jag läser Kyrkoordnaren Per Westbergs blogginlägg, där han tycker att jag inte ska torgföra några synpunkter på det som sker i Salem denna dag. Han gillar inte mitt inlägg på Newsmill.

Till ”Kyrkoordnaren” vill jag säga följande: 

Det är en del som skiljer oss åt. Jag har ett folkligt mandat som personifieras varje dag av folk jag träffar. Du har lyxen att betrakta detta ur ett teoretiskt idealperspektiv.  Mina upplevelser av Salemmarschen och dess preludier är påträngande verklighet (facklorna kom obehagligt nära när jag räknade demonstranter). Du fångar skeendet i soffan via bredband.

Det är många fler än jag som inte håller tillgodo med den nihilistiska tankemodellen att ”tiga ihjäl skiten”.  Salemmarschen avverkades nu för tionde gången. Tystnad verkar inte vara en lyckosam strategi.

Det är en tystnadens konformism som kablas ut där mediaaktörerna förminskar problemet till att ”det var lugnt”. Vi slapp ordningsstörningar, men den plågsamma poäng vi lever med inför denna skammens dag, är att kommuninvånarna inte kan planera för en trevlig lördag i december.

Jag har sagt det tidigare: för Salemsborna är det landsflykt eller kommunarrest som gäller. Det var också tydligt i lördags. Ingen var ute. Gör gärna tankeexperimentet med att projicera en liknande öde förort på din egen närmiljö!

Vi upplever denna förnedring inpå bara skinnet och i våra sinnen. Vem är då Kyrkoordnaren att begära att vi ska hålla tyst?

Den politiskt korrekta omvärlden, där Kyrkoordnaren  med glädje arrangerar liturgin, lutar sig tillbaka och tänker antagligen att ”det är ett elände för Salem, men de får nog utstå detta i yttrandefrihetens namn”.  Det må så vara. Men räkna inte med att vi tiger.

Intressant?

Comments

  1. Salemsborna plågas verkligen av detta och jag hoppas vi slipper detta i framtiden. Men jag är verkligen övertygad om att det enda fruktbara är att ”tiga ihjäl skiten”. Pointen jag hade denna gång är det inte är bra att Salems kommun återigen överklagar polisens beslut. Det kan uppfattas som rättshaveri.
    Rätta medlet är givetvis att kommunalrådet ser till att partikamrater väcker frågan om demonstrationsfriheten. Men dessvärre tror jag inte att våra riksdagledamöäter skulle vara så pigga på det. Bättre då att inrikta sig på att ”tiga ihjäl skiten” så att vänsterautonoma grupper inte triggas fortsätta sin uppvaktning.

    Polisen måste berömmas över sin insats och inte kritiseras för de belsut som de fattar på grundval av de folkvaldas lagar.

    • Polisen tolkar lagstiftningen genom tillståndsprövningen. Polisen har att pröva om demonstrationerna stör ordning och säkerhet respektive trafiken. Det innebär en balansering mellan demonstrationsrätt och rörelsefrihet. Varje sådan prövning har resulterat i att demonstrationsrätten ensidigt går före. Det är detta jag kritiserar.

      EU:s proportionalitetsprincip har integrerats i svensk lag. Det är denna princip vi vill ha prövad i år, utöver ovanstående. Det är genom rättsprövning man bildar praxis för att se om en översyn av lagen är behövlig. Salems kommun använder de juridiska och politiska vägar som står till buds. / Lennart

Kommentera

