Nödvändigt utspel om infrastrukturen

Rush hour München

(Bild: www.fotolia.com)

Den intrikata infrastrukturproblematiken i Stockholmsregionen har kommit ett steg närmare sin lösning efter debattartikeln i DN i tisdags. Problemet är den stora mängden mycket angelägna väg- och spårvägsprojekt i regionen, efter många år då vår huvudstadsregion satts på undantag i den statliga penningtilldelningen. Nu kommer mer pengar till Stockholms län, men långt ifrån tillräckligt. 

Svaret är utökade trängselskatter till såväl Essingeleden och Förbifart Stockholm och Essingeleden (när förbifarten är klar) samt en längre avskrivningstid för kalkylerna för Förbifarten. Man kan också beteckna det som en ansenlig medfinansiering från vår region.

Det här är ett nödvändigt initiativ om Stockholmsregionen ska hänga med på de statliga spelreglerna, som numera tycks inbegripa medfinansiering. Alla projekt kommer dock inte med. Bland dem finns Spårväg Syd, som står på kö efter tvärbanorna norr om sta´n och Saltsjöbanan.

Ett annat projekt som måste förtydligas är ombygggnaden av E4/E20 på sträckan Hallunda-Södertälje. Precis som i ”Cedershiöldsuppgörelsen” är en begränsad ombyggnad till sex körfält med i paketet. Den omfattar smärre förändringar av själva vägkroppen samt 0mmålning, så att sex körfält skapas. Men det är ingen större ombyggnad eller ny sträckning. Det projektet ligger längre fram. Vägverket har ännu inte kommit med någon förstudie.

I bästa fall talas det om att den begränsade ombyggnaden ska börja i höst. Vägverket inväntar nödvändiga beslut. Det är upp till bevis för Vägverket, eftersom denna motorvägssträcka är mycket olycksbelastad, inte minst vid  Salem/Rönninge-avfarten. Ärendet hårdbevakas.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: