Fler och bättre kollektivkörfält – konkret nytta av trängselskatten


E4/E20 i lågtrafik.                                                                        Foto: Mats Röhr

På SL-styrelsen i tisdags fick vi rapport om de ”trimningsåtgärder” på det ”primära vägnätet” som nu föreslås.  Det är en del av överskottet från trängselavgifterna som ska betala enklare grepp för att förbättra framkomligheten. Några exempel.

Det föreslås ett nytt kollektivkörfält på E4 norrgående mellan Haga Norra och Järva krog, med anslutning till Bergshamraleden. Det befinltiga kollektivkörfältet på Bergshamraleden mot Danderyd, föreslås förlängas med ca 200 meter. Detta förbättrar framkomligheten för totalt 14 busslinjer på dessa vägar.

På södra sidan föreslås dagens kollektivkörfält från Nacka Forum mot Slussen förlängas, så att Orminge-Skurubron och Skurubron-Nacka Forum får kollektiva körfält. För trafikanterna från sydväst föreslås kollektivkörfältet från Bredäng förlängas ut till Kungens Kurva (mot Stockholm). För Tyresövägens del föreslås en breddning av dagens smala kollektivkörfält.

Det är på tiden att vi kan börja skönja konkreta bevis på att trängselskattepengarna kommer tillbaka till länsinvånarna, åtminstone till viss del.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s