Visst blir det bättre kunskaper med uppföljning!

Det har varit kontroversiellt att peka på vikten av att mäta kunskaper i skolan. I Salem har vi tvärtom varit övertygade om att avstämningar av resultat för elever som individer och för skolor som kollektiv är avgörande. Att förverkliga sådana uppföljningar genom kommunala ”top down-direktiv” har krävt mycket arbete och ihärdighet. Men det har lönat sig.

Nyligen har resultaten år 2008 jämförts med 2004, då uppföljningarna tog fart på allvar. Några exempel från grundskolorna i kommunen:

Grundskolan                                                                      2008                   2004 
Genomsn.   meritvärde                                                     223p                   204p
Behöriga till gymnasiet                                                     90 %                     82 %
Andel som nått målen i alla ämnen                               83 %                     68 %

Skolinspektionen har nyligen granskat skolorna i Salems kommun och konstaterar i sitt pressmeddelande att elevernas resultat förbättrats de senaste tre åren och nu ligger över riksgenomsnittet. Beträffande gymnasiet är bilden mer blandad, men det framgår tydligt att den grundläggande behörigheten till högskolan ökat och att fler elever fullföljer utbildningen inom fyra år än tidigare. 

Kvalitetsuppföljningarna är en hjärtesak för såväl skolledningar som förtroendevalda i Salems kommun. Imponerande och överskådliga dokument produceras. Visst är det glädjande. Det enda tråkiga är att skoldebatten under så många år vreds i kontraproduktiv riktning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: