Unika husbyggen i Söderby och Piteå

Idag fick vi besöka de nya ”torghusen” i Söderby park, ett av de avslutande byggena när det gamla sjukhusområdet omvandlas till Salems modernaste bostadsområde. NCC uppför fem ”torghus” med ca 40 bostadsrätter. Tre av husen avgränsar ett torg. NCC håller just på att skriva avtal med en pizzeria/minilivs i bottenvåningen på ett av husen.
 
Upp till torget löper Söderby parks allé. Den löper också därifrån, men vägen är inte utformad som en genomfartssträcka. Däremot ska buss 725 gå upp till torget, svänga 90 grader vänster och gå ned för ”Västra infarten” ned till rondellen för vidare färd mot Salems centrum och Rönninge.  Först måste dock en busshållplats byggas nere vid kommungränsen mot Botkyrka på Söderby gårds väg, innan uppfarten till Söderby.


Del av det blivande Söderby torg.

För er som inte har ett lokalpatriotiskt intresse är själva bygget värt några rader. Husen byggs i volymer på fabrik hos Lindbäcks i Piteå. De berättade om ett intensivt skede när 60 volymer (= 1,5 hus) producerats på fyra dagar i Piteå. Därefter lastades de på båt en fredag. Fartyget anlöpte Södertälje hamn på söndagskvällen. Måndagen och tisdagen gick åt till lossning. På torsdagen var huset (n) resta i Söderby.

Imponerande! Det är prov på en rejäl produktutveckling som byggbranschen tvingats till när produktionskostnaderna rasat i höjden. Grattis till NCC, Lindbäcks och de kommande invånarna i Söderby park.

6 thoughts on “Unika husbyggen i Söderby och Piteå”

  1. Nu är vägen genom området, via torget, fram till skolan och mellersta infarten färdigställd(så när som på gatubelysningen) och farbar! Fortfarande inga tecken på att SL påbörjat arbetet med att sätta upp busskurer på Sanatorievägen eller med att bygga en ny hållplats ”Mosshagen” nere vid södra infarten…

    De nya ”räckena” längs Processionsvägens backe och bro ned mot begravningsplatsen är för övrigt ett under av okänslighet i en historisk miljö. Vare sig utformning eller materialval känns rätt… Om kommunen inte hade råd att rekonstruera befintliga räcken kunde man kanske ha valt smäcker svartmålad ledstång eller en diskretare konstruktion med trästolpar och ledstänger av rep eller trä?
    När man från kommunens sida ändå bemödat sig med att vidmakthålla processionsvägen – som en av få stigar i Söderbyområdet – kunde man ju ha hoppats på aningen mer finess… 😦

  2. Det där var tydligen inte intressant att kommentera. Men jag anser fortfarande att det är märkligt att kommunen först bemödar sig att bevara en processionsväg mellan två historiska byggnader(kapellet och entrébyggnaden vid begravningsplatsen), och sedan väljer att montera ihopskruvade galvaniserade stålbågar i den miljön. Hade nog varit trevligare med en orörd men förfallen processionsväg, i så fall… Och på annat håll i kommunen finns ju elegantare räcken monterade i 60-talsmiljöer!

    Mårten

    1. Mårten, första arbetsveckan har varit intensiv, så du får ha överseende med att jag inte svarat. Kommunen har inte monterat några räcken, det är NCC:s ansvar. Jag ska uppmärksamma vår kommunarkitekt på detta.

      Bussen genom området är beroende av den nya busshållplatsen på Söderby gårds väg. Den är planerad till 2010.

      Vänligen / Lennart Kalderén

  3. Tack för svar.
    Eftersom NCC efter devisen ”förvänta lite mer” gick över till design-tema hade man kanske inte väntat sig en så ynklig insats.

    Nåja, vi får se vad kommunarkitekten säger, då.

    Mårten

    1. Från kommunarkitekten: NCC har monterat räckena utan godkännande av kommunen. Miljö-och Samhällsbyggnadsförvaltningen på kommunen anser inte att de är lämpliga. Kommunen ska så småningom ta över naturmarken. Då ska bl a räckena besiktigas. Då kommer kommunen att ställa nya krav på NCC om räckena. / Lennart

  4. Skönt att höra att kommunen delar min uppfattning. Personligen är jag lite häpen över utformningen – som närmast liknar räcken man använder vid upplopp – och undrar om inte NCC har någon landskapsarkitekt att tala om i sina lönerullor längre?

    Mårten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s