Det media inte nämner om SL-leasingen

Ett investeringsobjekt och de resenärer som dragit nytta av en fördelaktig finansiering.
Ett investeringsobjekt och de resenärer som dragit nytta av en fördelaktig finansiering. (Foto: SL)

Media har de senaste dygnen berättat om SL:s lease-leaseback-upplägg av pendel- och tunnelbanetåg. Rubriksättningen har varit att SL krävts på 300 miljoner kr. Mot slutet av inslagen, har man också berättat att uppgörelsen stannade på 70 mnkr i kostnader för SL för att lösa in avtalen.

Vad media inte berättar är att denna lösning var en fördelaktig finansieringslösning under många år, tack vare den dåvarande amerikanska skattelagstiftningen. Efter 1990-talets lågkonjunktur beslöt den amerikanska kongressen om vissa skatteavdrag för att stimulera fram mer investeringar. Denna möjlighet har SL m fl kollektivtrafikbolag, i samarbete med amerikanska investmentbolag, använt. Varför?

SL har fått tågen billigare. SL-resenärerna har fått trivsammare pendeltåg och tunnelbanevagnar till lägre kostnad än annars. Skattebetalarnas pengar har använts effektivare än om SL avstått från affärsupplägget. Landstingets bedömning är att man tjänat omkring 700 miljoner kr netto, inkl. de belopp som nämndes i mediainslagen igår.

En annan omständighet som media inte heller nämnt är att alla dessa beslut inom SL och i landstingsfullmäktige fattats i enighet över partigränserna.

Intressant?

Lämna en kommentar