Salem och Google

Salems kommun är först på plan med att använda Googles molntjänster för informationshantering. SVT och Computer Sweden rapporterar idag att detta är olagligt och att Datainspektionen ålagt oss att träffa specialavtal med Google. Den springande punkten skulle vara att Google kan anlita underleverantörer som måste bindas med specialavtal för att inte möjligheten ska ligga öppen att använda personuppgifterna.

Vi politiker ställde en rad basala frågor innan beslut togs att gå över till Google, bl a om säkerheten för personuppgifter. Våra tjänstemän har sagt att vi har betryggande lösningar för att detta ska vara säkrat, bl a genom ”Safe Harbour-avtal”. Våra avtal med Google säger att de inte kan agera på egen hand utan vårt godkännande. Personuppgifter ska naturligtvis inte kunna föras vidare. Se vårt pressmeddelande här.

Intressant?

Det här inlägget postades i Allmänt, Politik, Salem och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Salem och Google

  1. Mårten skriver:

    En fundering jag har kring detta är hur lyckad inkopplingen av Googles e-post till kommunen har varit rent tillförlitlighetsmässigt? Jag talade för 1-2 månader sedan med en tjänsteman i kommunen och han meddelade då ”off the record” att en hel del e-post inte tycktes komma fram till honom. I dag hörde jag av mig till en annan anställd i kommunen å en annan persons vägnar och då synes det som om ett mail skickat i slutet av juli varken studsat tillbaka eller kommit fram till den anställde i kommunen.

    En fundering jag har är om det gjorts någon halvmesyr i form av att det tidigare e-postsystemet parallellt varit i drift och eftersändning skett därifrån till Google och ibland utan att detta då fungerat?

    När det gäller PuL har jag tidigare lämnat synpunkter till kommunen på hur den nya felanmälansmodulen initialt publicerade personuppgifter publikt utan att den anmälande blev upplyst om det i förväg, vilket jag tror kan ses som ett krav i PuL. Kommunen tog hänsyn till mina synpunkter och modifierade modulen, dock utan att lämna någon som helst feedback till mig.

    Mårten

Kommentera

